tillbaka
Gästboken - Arkiv
www.estradpoesi.com

Maj 2000





Namn: Geta (The one and only)
Hemort: vabärg
Sänt: 12:37 den 1/5


Hittade en gammal dikt vid namn:

Houly Shit

Ibland är det svårt att hitta helheten, i den omtalade
HELIGheten.

Men HELIGast är väl jorden ?
Och HELIG är vår himmel

HELIGast av allt är ändock allt vi får uppleva mellan
dessa två platser.

LIVET, att leva, att vara, att finnas till, att existera.
LIVET, ditt, mitt och alla andras LIV.

Ytterst få blir HELIG eller geniförklarade under sin
LIVstid. Sånt är LIVET.

Men kunde vi inte gett dom detta godkännande under deras
LIVstid.

Nej då, det gick inte för sig.
Tänk om dom tagit åt sig.
Tänk om dom hört vad vi sa.
Tänk om dom insåg att just dom var BRA.

Rentav HELIGA, var för sig

Nej så kan man inte göra

Alla som ville säga något
Alla som ville säga att något var BRA
Alla som ville säga att något var dåligt
Alla dom som vågade tycka, tänka och älska.
Alla dom som vågade påstå att dom gått hela vägen,
och insett att dom älskade, LIVET (det allra HELIGaste)


Dom blev tystade

Tystade av kritiker
Som alltid visste bättre, bättre, bättre
Och dessutom mycket bättre

Ty kritikerna dom visste och tyckte, tyckte och kunde,
visste och ansåg, och tyckte lite till

Fast ingen av dom insåg att varje enskild individs tankar
och åsikter och LIV faktiskt är och alltid förblir HELIGA

Men kritiker är alla fast på samma spår
Som en spikrak järnväg genom LIVET
Alla i samma trista spår

Och det gör mig HELIGT förbannad,
När kritiker skall styra mitt LIV.
Ty kritiker är och förblir skenHELIGA.





Namn: Pia Kocaharzem
Hemort: Världen
Sänt: 12:51 den 1/5
Vår kära poetissa Jane..efterlyser mera verkliga namn på denna sida och det får man göra...om det är en big conspiracy and we are all fools and a part of it..är jag benägen att hålla med henne, att det låter väl negativt!

Kära norrlänning!Du bestämmer själv över ditt liv...ingen annan! och våra möjligheter är obegränsade..det gäller bara att tro på det..på de antika sanningar, som finns överallt om du söker...ska du finna , som det heter.
Tack Claes för alla dina generösa inbjudningar!Du är den enda som framstår i sann generös dager!No offence !
FÖRSTA MAJ!!!!
Namn: rainman
Hemsida: http://vänster
Hemort: 7 §
Sänt: 17:33 den 1/5

Har varit på stan och lyssnat Sven Wolters lysande 1 Maj-tal på Sergels Torg. Så Skratta inte Andersson, det kan vara din åsikt som Säpo vill registrera nästa gång...
Namn: Anita Nordkvist
Hemort: Stockholm
Sänt: 18:34 den 1/5
Bland mina gamla papper hittade jag den här,skriven i slutskedet av ett förhållande på sjuttiotalet.

Vad hjälper det väl att bo i ett slott
när allting inom en är kallt och grått.
Vad hjälper det att solen skiner och det är varmt
när det mesta omkring en är armt.
Inget att säga, inget att ge
det är som en vattnig kopp te.
Gamäng, rolighetsminister och allt det där
men inget allvar ingen ömhet här.
Klander och missnöje över hur jag är
"tror du inte jag vet bäst vad som klär".
Läs inte det och gör inte så
kanske jag nöjer mig då.
Ingen solidaritet eller uppmuntran alls
det är synd och skam att dansa vals.
Flätan på ryggen finns där ej
den passar bättre på dej.
Prata med varann om vad vi tycker
det får bli efter dina nycker.
Positiva sidor man vet finns
är numera bara det man minns.


Namn: Thomas Göransson
Hemort: Stockholm
Sänt: 18:46 den 1/5
Tunt tyg på hud av marmor

Lugn vind längs mejslad hals

Stilla rök från stela munnar

Orden väver inga dialoger

Blickar längs regnvåta väggar

Tungor stela i öppna munnar

Slutna ögonlock

Tystnaden mäts i hundra decibel
Namn: Pia
Hemort: Skärholmen
Sänt: 22:56 den 1/5
Geta!

Detta OBS! är inget personligt meddelande!OBS bara ett
inlägg på Getas vers.
Jag---- tycker också, att allt liv är heligt, men det kanske räknas förmätet att säga?Men detta är en oerhört viktig hemlighet, att veta om - och många tusen år gammal!!
Tänk efter vad den betyder..Det betyder, att ditt liv är oerhört viktigt!!
Kalix- Kalix hör duuuuuu......???
Hemort: Över-Torneå
Sänt: 07:54 den 2/5

Kära dagbok...

dina stjärnor
mina myror
dina tankar
mina gropar
dina dagar
mina nätter
dina stunder
mina evigheter

och så måste du åka
och kvar blir
bara jag och tystnaden...
Namn: J.von Anka
Hemort: Ankeborg
Sänt: 11:28 den 2/5
Till och en streber som jag förstår, att i Övertårneå...
kan man skriva poesi...
Så det så!

Ständigt och jämt
var ditt tal
att i morgon
du ska börja leva!
Säg mig den dag
detta "i morgon" min vän ?
Sänt: 11:30 den 2/5
Säg mig,
när kommer den dag
detta i morgon min vän???
Namn: Harriet Carlhed
Hemort: Mälardalen
Sänt: 11:34 den 2/5
Lycka är att vakna varje vårdag
Lycka är att må psykiskt bra
Lycka är mina barn
Lycka är mina barnbarn
Lycka är att fira första maj med partikamrater
Lycka är att göra en broccolipaj
Lycka är att få telefon från min dotter
Lycka är att finnas till trots min whiplash
Lycka är poesin den underbara
Namn: Bo Sita-Ram Levander
Hemort: Stockholm
Sänt: 10:33 den 3/5
En dikt av enav de få nordindiska modernistiska poeterna från 50 och 60-talen.
Gajanan Madhav Muktibodh (1917-1964).
Från "The face of the moon is crooked", 1964:

I am so far from you people,
My inspiration is so different from yours
That what is poison for you is my food.
In my detached existence is the moving company,
In the loneliness is the hand of association
Of those who are vile to you;
They are depicted in my perturbed spirit, they are rewarded.
Therefore your blows hit me incessantly!!
Before everyone and in solitude.
(The blood-filled leaves of my great poetry fly
In this total confusion of yours and mine.)
I am covered with the dirt and refuse of failure
Because on the spiral staircaase
The deception of wealth is obtained
But I run along the straight and simple tail
Of life.
Even then, I am depressed in my own insignificance.
I am unhappy from the poison
Because a better than "what is" is needed.
A sweeper is needed to clean the entire world.
I couldn't be that sweeper.
Yet daily someone cries inside
That no work is bad
Provided that the man is pure
And yet I cannot houl myself in that direction.
In a world of speed
Outside the refrigerators, vitamins
My hungry girl Muniya is in emptiness.
There is a pain of need in the stomach and intestines;
Deprivation is in the cells of the chest.
Only the agony surrounded by emptiness is truth,
All the rest is false, ureal, illusion.
There is only one truth which
Is the system of griefs.
I am wounded I am inferior
I lie under a Chevrolet or a Dodge
I repair machine parts in greasy clothes
I bear your orders.

(Översättning till engelska: Kay Klippel)



Namn: Edwin Aldrin
Hemort: Schhyy...säg inget...
Sänt: 11:32 den 3/5
Användandet av olika namn och olika identiter friställer texten från förutfattade meningar om personen bakom texten
speciellt om flera personer använder sig av samma namn....
Användandet av samma namnn för flera personer omöjligör också utnyttjande av texten i kommersiellt syfte då folk helt enkelt inte vet vems text dom betalar för...

och konspirationer är icke alls av ondo...dom är endast kul...och det är alltid säkrast att ha sin egen för att försvara sig mot alla andra....

Veckans citat:
If it looks like a duck, acts like a duck and quaks like a duck it´s probobly just a tool of the conspiracy.
Namn: Enok Nitti (en och nittio, 1.90)
Hemsida: http://sida 7
Hemort: Pajala
Sänt: 12:59 den 3/5

Kära dagbok...
nu har jag varit på en fin salong
och skakat hand med en president.
Men dikten jag tänkte läsa för henne
fastnade i halsen.
Och såhär, efteråt kom jag på
att det skulle varit på sin plats
med en iskall Norrlands Gul.

Grann-gubben gick och hängde sig
i sitt nybyggt garage
utan att fråga om jag ville hänga med.

Annars har det inte hänt så mycket.

ps. Skratta inte Andersson, nästa gång kan det vara dina däck som blir knivmördade.
Namn: Jane Morén
Sänt: 14:03 den 3/5

Jag vill iallafall inte att texten ska vara fristående från personen ifråga. Jag vill lära känna en MÄNNISKA i texten, jag vill bli berörd!!! Jag brukade förr ofta gå in på gästboken just för att den gav mig så mycket inspiration; nu har det inte varit så på ett tag.

Alla har olika sätt att skapa kontakt. Detta är bara inte mitt sätt. Jag vill komma nära. Och jag upprepar: Jag älskar när folk spårar ur men man känner att där finns en seriös botten.
Om man vågar ge, så får man.
Och livet är heligt, och kärleken, och tron och hoppet.

Jane Morén
Namn: Geta
Hemort: Varberg, sweden
Sänt: 16:24 den 3/5
Jag hittade en dikt som är skriven av 5 olika poeter under en lagom snurrig natt i Umeå i maj 1999.

Dom fem är förutom mig själv,Irene Karlbom, Johan Nordgren
samt Camilla och Torbjörn (Ni kan väl höra av er med era efternamn så att allt känns rätt).

Till er alla vill jag säga ett stort och tokigt tack för att vi lät mitt block helt spontant gå runt och skrev ett par rader var, utan att någon visste vart det skulle sluta.
Men så här blev det:

Jag har döpt dikten till:

Livet går vidare


Kvinnoskrattet,
Skrämmer mig till döds
Skrämmer mig för alltid

Mansskrattet
Låter inte högst längre
När världen åter snurrat kring sin egen axel

Jag faller ur led
Jag faller ur rad
Jag faller från mig själv
Jag faller i Ume Älv

Tar tag i ett isflak
Och undrar om man inte kan få lite whisky,
När ändå vatten och is finns på plats

Men icke, jag kravlar mig iland, och undrar.
Hur kan man leva i en stad där allting,
utom älven stängs klockan två.
Man tar en tur till "Öst i stan"


Hösten sluter sig närmare mig
fastän våren ej ens frosten undanträngt ännu

Jag hör skratt
Från både män och kvinnor
Ge mig en öl
Det finns flera dagar kvar

Vi överlever nog ett tag till.



(Jag tycker denna dikt blir bättre för varje gång jag läser den, tack än en gång kära medförfattare)

43 1/2 kramar Geta


Namn: Andreas
Sänt: 16:32 den 3/5
Så känner jag också, Jane.
Namn: Pia Kocaharzem
Hemort: Världen
Sänt: 16:58 den 3/5
Vårens annalkande

Låt oss vaka
när våren kommer,
då kunda - blommorna slår ut
i överväldigande vithet.
Den lysande månen
svävar i rymden
som ett kärleksdrucket bi.
Natten är ljus
och dagen höljd i dunkel.
Hänförda flickor
avvisar stolt den älskade,
och kärleksguden
kastar lömska blickar
som en fiende.

Vidyapati 1300- tal

Det gör så ont att leva!
Ge aldrig upp, för då sviker du dem ,som trott på dig!
Gör aldrig det!Se dig själv!Se bort från dig själv!
Bilda dig..ge upp!Släpp allt som du klängt dig fast vid!Lev bara! Tänk på alla andra, som också genomgår svåra tider!
Vi har lätt att fixera oss vid oss själva!Finn vägen ut!
Den finns!Om du lär dig att sitta stilla, emedan tankarna
går, vilka tankar som helst, men du ska BARA SITTA STILLA OCH KONCENTRERA DIG PÅ en punkt, ett andetag!Ett ord!
Om du inte vill, finns det ingen som kan hjälpa dig!

Akta dig för att överdriva ditt eget världe, på samma gång som du är allt värd!Du är! Du finns! och det är nog!

Varför säger jag detta? Jo,för jag vill.....

Namn: Birgitta Carlsson
Hemort: Stockholm
Sänt: 18:29 den 3/5


Jag förstår nu
när jag själv är mor
och mormor

Det var ej lätt
att lämna oss

Ifrån dig
kom sången
och dansen

Den dog så sakta
bort från oss...

Lika sakta som du
tynade bort
i vårt hem...
försvann från oss..
det som bundit oss samman!

Kvar fanns tomhet
kaos och tårar..

Utifrån det
skulle vi skapa
våra egna liv...

Det var inte lätt1

Men i dag
kan jag förstå

Det var ej lätt
att lämna oss!

Lyckan att bli mormor
och farmor
den kunde du
ej få!
Namn: Johan Jävla Nordgren
Hemort: En var sin egen stat
Sänt: 19:59 den 3/5
okej,
blanda aldrig ihop författaren med texten!
Blanda aldrig ihop mig med min text. Då får ni problem
tro aldrig att jag är min text om ni tror er lär akänna mig genom mina texter har ni blivigt rejält blåsta!
Jag är djävlgt less på att alla ens texter genast skall tolkas som om alla texter handlar om mig, om det vore sånna texter jag ville skriva SKULLE JAG FÖR FAN SKRIVA DAGBOK!
Då blir poesin meningslös.
Iden om att alla författare vill "visa upp sig" i sina texter är bara dum och naiv.
TEXTERNA STÅR FÖR SIG SJÄLVA!

Att debatten om texterna/författaren är en av de mest omtvistade inom litteraturvetenskapen är helt förstålig, men tanken på att att "man är sin text" förstår jag inte.

Vill man lära känna mig FÅR MAN FÖR HELVETE PRATA MED MIG!

Texter är texter och författare är författare.

Over and out.

Namn: Johan Nordgren
Sänt: 20:19 den 3/5
psst...
ni följer väll och deltar i slamregel disskussionen på vår systersida...ni vet, den andra länken i början liksom...
Namn: Jane Morén
Sänt: 22:49 den 3/5

Hur kan man skriva något som inte berör en själv, vare sig det är politik, drömmar, smärta eller livet i stort? Skriver jag politiska dikter så måste väl den övertygelsen bottna någonstans i mina upplevelser i livet, skriver jag om män som jag ofta gör, så betyder ju inte det att jag ÄR mannen jag skriver om, MEN det är mina upplevelser, mina bilder som jag samlat på mig som är grunden för min vilja att skriva. Mycket av det jag skriver är inte dokumentärt, men för den skull så är det ändå något som försiggår i mitt inre landskap. Jag förstår vad Johan vill åt; tro inte att det jag läser på scenen är min dagbok och jag håller med där, den person som är uppe på scenen och lever sig in i sina texter är inte nödvändigtvis, kanske sällan den som skrivit texten, men helt friställd KAN MAN INTE VARA FRÅN SIN EGEN TEXT. Och jag tycker ändå att man kan lära känna en person mycket MYCKET genom dess texter. Inte upplevelserna som dokumentär, kanske mera som ett språk ur vilket en MÄNNISKA framträder. Att läsa texter som jag inte vet vem som skrivit är lika ointressant som att prata med en människa bakom en skärm med förställd röst.
Jag tycker det är självklart att text och människa hör ihop. Det gör väl allt skapande och VAD TRÅKIGT det vore om texter kunde blandas ihop så där hur som helst. Det är INTE frågan om att "visa upp sig" och också ett sådant uttryck från en författare visar på något inom den själv: Slutsats: Man blottar sig i sin text på ett eller annat sätt. Att inte blotta sig i texten blottar att man inte vågar visa sig till exempel. Anser jag.

Kanske något krokigt resonemang, hoppas någon förstår vad jag vill åt.

Jane Morén
Namn: pia k
Hemort: Här
Sänt: 22:50 den 3/5
Man kan beskriva någon annan i en text, genom att tala som den personen.Jag kan tex. säga;

Fy fan
vad jag skiter i alla regler
alla inskränkta formuleringar
alla jävla politiker
alla översittare
alla tider
alla lagar
alla borgarbrackor
alla småsinta töntar
och alla andra
som inte förstår någonting!!

....fast det är någon annan..som tycker så?Förstår ni vad jag menar?Man kan lägga en annan människas ord i sin mun..för att beskriva en tanke, en person eller en situation!Nej ..jag skämtar inte1

Namn: claes fredelius
Hemort: sth
Sänt: 07:21 den 4/5
sth 4 maj 2000

I Afrika föddes människan och där finns ännu den sanna livspoesin - förtryckarna där är bara sentida avspeglingar av europeisk imperialism. Låt trumman dunka livsglädje!

Vi sitter på Medborgar-platsen, Lotta, Tina, Svante och jag.Poesiboken går runt, vi inbjuder passerande. Reclaim the city.

Dockland. "Murbräcka" till stöd för en svart dödsdömd journalist i USA. Unga anarkister och frihetliga socialister - ni är vårt hopp!

Reclaim the city l maj. Maj68, men mer inriktad på här och nu, livskonstnärer och revolutionärer och poeter.

Ho Chi Minh var poet, Mao Tse tung, Angolas och Senegals första presidenter efter självständigheten Agostinho Neto och Leopold Senghor. Irlands frihetshjältar. Ché Guevara betraktade sig själv som en misslyckad poet(hur man nu kan vara det), och hade Nerudas Cantos med sig när han togs av bolivianska knektar för att avrättas utan dom och rannsakan.

En brasiliansk poet som levt med den afrikanska kulturen säger att i Afrika upphäver man dualismen mellan subjekt och objekt: när man ser på trädet är man trädet, när man dansar är man dansen...när man skriver/läser poesi är man poesin.

1945 skriver Agostinho Neto i "Avsked i uppbrottstimman":

"Kära mor / (alla ni svarta mödrar / till söner som har gett sig av) / du lärde mig att hoppas / så som du själv hoppades / när det var som svårast

Men livet / har dödat detta mystiska hopp i mig

Jag hoppas inte längre / det är mig man hoppas på

Det är jag kära mor / det är vi som är hoppet / vi dina söner och döttrar / som bröt upp mot en tro som ger livet näring..."

Är det några som har lust att ha lite poesifest på lördag 6 nedanför Fatburstrappan från 13 och framåt, om det blir bra väder? Hälsningar! Claes





Jag hoppas inte längre / det är mig man hoppas på
Namn: rainman
Hemort: 7 §
Sänt: 08:02 den 4/5

Dikten balanserar mellan rytm och innehåll
dikten speglar reflekterar
dikten kommer dig nära om poeten lämnar plats
mellan texten och de personliga
dikten upplever starkt
dikten söker sanningen
dikten erkänner
dikten är koncentrerat prat
dikten föreställer inte
dikten är
dikten är en upptäcktsfärd
dikten tolkar känslor och erfarenheter
dikten återförenar oss med sinnenas sensitiva tillstånd
dikten får dig att uppleva känslor
dikten är inte lika med känslor eller tankar
dikten är ord
och orden ensamma betyder ingenting.
Sänt: 08:25 den 4/5
Jag hoppas inte längre, det är mig man hoppas på!
Kan det sägas bättre?

När man dansar , är man dansen,
när man läser, är man poesin...
Kan det sägas bättre??
Namn: Stefan Hjalmarson, eller nåt
Hemort: Ditåt======>
Sänt: 09:54 den 4/5
Jag hittade ne dikt som jag skrev på 20-talet,
när jag kunde röra mig fritt i världen.

Den heter: Mannen jag såg på båten över Engelska kanalen den 23:e juni 1924, klockan 15:30 kunde varit min far om han inte hade haft en tång i innerfickan på sin nylappade kostym.

och den går nåt sånt här (ni får gärna dansa till dikten eller använda den som tallriksunderlägg)

Det blåser i låset på hans hatt,
men inte lika mycket som i natt.
Dagen drar säckar med suckar
och håriga ben på vakt.
Minns du den ros som sprack
av ditt seende leende,
den rosen var hennes namn
och vi saknade henne så.
Månen doppar fingrarna i sylten
och stjärnorna retar grannarna,
grannarna som står som spön i hallen.
Det gungar en båt långt ifrån
och någon där vet vem han är,
men inte vem han kommer att vara.
Flaskpost Flaskpost tomflaska
där en mås och en trut hand i hand
och min mor står på stranden
med sylt runt munnen.



Namn: Stefan
Hemort: <========inte ditåt
Sänt: 10:02 den 4/5
Ne Dikt

Försvinnande nära
närmade du dig försvinnandet
Försvunnen försvann du
Namn: Edwin Aldrin
Sänt: 10:08 den 4/5
Ja absolut.Jag vill vara personlig.Jag vill komma dig nära.Ibland lutar jag mig framåt.Ibland snuddar min näsa vid datorskärmen.Det är klart att jag vill ha en personlig kontakt med dig på skärmen.Annars kunde man ju likaväl träffas.
Namn: Ste..Fan!
Sänt: 10:10 den 4/5
Om ni vill känna MIG,
så får ni fylla i ansökningsblanketterna A1309x och 2309b
och skicka dem till närmaste pantbank, systembolag, café eller zooaffär. Svar dröjer och om ingenting har hänt inom 3 månader så är allting i sin ordning.

Ett annat sätt är ge mig pengar, massa och mycket pengar.
Jag tar checkar och kontokort,
och allting annat jag kommer över.

Ni kan även maila mig,
men det är ingen garanti för någonting.
Namn: Stefan & Hjalmarson
Sänt: 10:13 den 4/5
Jag blir så...kluven av sånt här!
Jag också!
Ni förstår kanske hur vi har det!
Vi har det bra
(här bak i bilen)

Namn: Geta
Hemort: Varberg (Nån ska ju bo där)
Sänt: 10:40 den 4/5


På tal om kluven måste jag kontra med en limerick jag tåtat ihop:


En schizofren ifrån Tahiti
Sade -Vi har det inte lätt vi
Vi skulle gärna här och nu
Presenterat oss som du
Men Vi kräver att jag säger NI


(Faaaan vad det är skönt att inte vara klok,
Varken i fram eller bakhuvet, eller baksätet).
Sänt: 12:45 den 4/5

Får jag höra om ett enda baksäte till så spränger jag gästboken i luften eller tar livet av mig...
Namn: kaan
Hemort: sthlm
Sänt: 12:55 den 4/5
Jag är en liten glad filur som söker olika rim på ordet "FIKTIVISM"

Jag har kört fast och behöver hjälp!
Kaan
Namn: helena
Hemort: texten
Sänt: 13:05 den 4/5
hej
frågan om pseudonymer i gästboken expanderade visst
till förhållandet författaren/texten, något jag haft
orsak att fundera en hel del över. i mitt fall är
det nog så: jag = mina texter. eftersom jag själv
tagit fram dem (ur det tänkta universum av texter
som skulle kunna skrivas) så finns jag i dem mycket
mer än i min ögonfärg som bara är en genetisk slump.
däremot är det inte sagt att mina texter = jag. de är
inte en dygnet-runt-video eller ett försök att
spela memory med identiteten. om en text inte klarar
sig utan biografi för att bli begriplig, är den
ofärdig eller inte bra.
sedan har jag lärt mej att man väljer inte sina
läsare. dom kan ta sej för med att tycka vad som
helst! dom har till och med rätt till det! det
kan rentav påverka vad dom tycker om mej!
fasaväckande. tankeväckande, om inte annat. en
text som är utlämnad, bekantgjord, får betraktas
som ett barn som vuxit upp och själv får kämpa
för sin integritet.
allra helst... jo, allra helst skulle jag vilja
stå bredvid varje läsare och peka före i texten
och säga, nu ska du tänka si, och det ska du
fatta så, och hoppsan inte menade jag sådär...
för det skulle kännas mycket tryggare - sen
skulle jag förvånat undra varför inte en käft
hade lust att läsa längre?
det är en mänsklig rättighet att få skriva
som man vill och få läsa ifred. sedan kan
det hända att det händer något:
"dikten kommer dig nära om poeten lämnar plats
mellan texten och det personliga" rainman
då är det där, i det utrymmet som är så
svårt att hitta, som konstverket ägt rum.
hälsar helena





Namn: SteFan Hjalmarson
Hemort: Baksätet
Sänt: 13:17 den 4/5
Psedonym och anonym, är det så farligt?
jag tycker det man skriver är viktigast inte vad man heter,
men det är ju trevligare att läsa att den som har skrivit en text "heter" Anders Johansson eller Johan Svensson och inte sdjhlöweosdf eller 4meterTaggtråd.
Om alla har emailadresser och skriver ut dem så kan man ju maila de man vill lära känna, om man nu vill lära känna nån...eh...

Geta, din emailadress fungerade ikke, alltså den hotmailiska.
Namn: SteFan
Hemort: Baksätet
Sänt: 13:20 den 4/5
Ibland blir jag överfallen
av ord och meningar
och de tvingar mig att skriva
en massa konstiga saker
men även bra saker, fast inte lika ofta
Jag tycker det är kul
när det händer
och framtänder
Jag vet aldrig vad jag har mig
men jag kan stava till det
Namn: Andreas
Sänt: 14:49 den 4/5
Inte tycker jag att jag måste veta vem som har skrivit en text för att den ska vara intressant. Däremot är ju poetens liv (och läsning) råmaterialet för det han/hon skriver. Något annat är väl över huvud taget inte möjligt?! Jag tror man lurar sig själv om man inte inser det. Det finns alltså en koppling mellan upphovsmannen och poesin, fast den är inte direkt. Livet är råmaterialet som poeten bearbetar på olika sätt. Något sådant. Bruno K. Öijer är naturligtvis inte detsamma som sin poesi. Däremot är det bara han själv som skulle kunnat skriva hans egen poesi. Det personliga är (hittills) ett nödvändigt element i konsten, anser jag, även om många har velat och försökt operera bort det. Det går att låta ett dataprogram generera poesi och det kan förstås bli häpnadsväckande, men fuskigt och det når väl inte heller de höjderna som poeten hittills har tvingats vara kamikazepilot för.
Sänt: 14:59 den 4/5
Kulturens och yttrandefrihetsdag - Rinkeby biblioteket-
5 maj, diktuppläsning: Johan Nordgren och Helena Duroj.
Lycka till!


Namn: Geta Lööf
Hemort: vabärg
Sänt: 15:27 den 4/5

Har förstått att jag inte får några mail, bara för att jag har fel adress, här är den rätta

kalleloof@swipnet.se

Dit kan ni skriva om vad ni vill:

Själv skriver jag hit om lite av varje, och inte behöver man bli fly förargad, för att några av oss på sidan har
konstig "Baksäteshumor", då skulle du/ni vart med i Sthlm 1997 när vi skojade om "Eriksson" i 4 dygn + en hel hemresa. För övrigt vill jag bara tillägga att jag skall
framföra min "Tokpoesi" i pausarna på en punk/hårdrocksfestival här i varberg, en ynnest (tror jag.)

En dikt kanske dessutom vore på sin plats på denna poesisida

Varför inte dikten om våren:

Visst gör det ont när knoppar brister
Men dom går att laga med Karlssons Klister

Visst är det skönt med våren
När människor parar sig i snåren

Visst är det hemskt när gummit går sönder
Men det är värst för hon som ligger inunder

Det är inte fullt så farligt för karl´n
ty han kan aldrig nånsin bliva med barn




8hundraförton kramar Geta
Namn: Pia K
Hemort: världen
Sänt: 18:01 den 4/5
Kaan!
Det var som faan!!
Fiktivism...diktivism....snacktivism...realism...
idiotism....sagaism......skitaktivism....dualism....

shamanism.....
idiologism....vad nu det är??!

Här kan man sitta i egna tankar
när någon annan på dörren bankar!
Toalettism!


Namn: Jane Morén
Sänt: 21:55 den 4/5

Att inte veta ut eller in i färgläggningen
bara att Där vill jag vara, där han är
att gå ner på kvartersbutiken och välja mellan citronmeliss eller Vodka Drink Super (vad det nu är)
att gå hemåt över gärdet; moder jords hud
att skura golven på fredag
att krypa på golven på lördag
att låta allt hända
och han
och han
att kolla femdygnsprognosen och packa barnens papparyggsäckar
att köpa choklad precis innan de stänger
att inte kunna köpa ens ett billigt linne på H&M
att torka av skorna på Svea Inkassos söta brevpapper
att alltid komma när biblioteket har stängt eller inte ens har öppnat
att vilja möta någon i ett gathörn
att cykla väldigt nära kajkanten med den man älskar
att åka fast på ett för gammalt rabattkort på fotolabbet och låtsas som ingenting med blossande ansikte bakom en kontaktkarta
att ge en redaktör kalla kårar när hon ser fotoutläggen för senaste numret, och man skrivit en nolla för mycket
att sitta i ett tält som läcker och skratta
att älska ett övre etage
att bli bjuden på middag i Beverly Hills
att ge allt till bara honom
att ge sig
att ge sig hän
att inte vilja något annat efter fredagar klockan fem
att skicka en hoppjerkacv och tro på det som är meningen
att inte bry sig om ifall man börjar närma sig 40
att läsa timslånga sagor för barntindrande ögon
att märka att postgirot redan är tömt av autogirot
att bara leva och älska

att
men aldrig i ett baksäte
tror jag...

Jane Morén
Namn: Sol
Hemort: Norge
Sänt: 00:16 den 5/5
Att livet ska vare så forbannet komplisiret!
Det er ju rent forbannet!
Hur komplisiret får det bli, egentligen!Kan man nyte det pa
Richterskalen tro????Hvor mange problemer, rymes det i en
tekoppe??
Namn: Joakim von Anka
Hemort: Ankeborg
Sänt: 00:42 den 5/5
a Jag har inga pengar
b Inte jag heller!
a Men jag har vänner, jag!
b Så bra!
b Vad är då jag??

Pengar löser många problem, vänner! Joakim
Namn: Bo Sita-Ram Levander
Hemort: Sthlm
Sänt: 09:34 den 5/5
Jog anser att dikten står för sig själv. Van Morrison sa (enligt Bob Dylan som också sa detsamma om sig själv) att han inte skrev sina sånger utan "plockade upp dom" ur atmosfären. dom fanns där innan och bara väntade på att någon skulle skriva ner dom. Tänk på all poesi och musik man upplevt utan att veta nånting om upphovsmannen (utom väldigt ytliga saker). Visa konstnärer (ex. aktuella Dylan från tv 1 igår - kommer i repris) döljer sig systematiskt för att deras verk ska framstå i sig själva, stå på egna ben. Ex. kan det vara svårt att läsa Strindberg med öppet sinne om man vet att han var "kvinnohatare".
MEN självklart är det intressant i sig att veta något om den vars verk man också tycker om. Dvs. om jag till ex. vet något om vad Jane varit med om i sitt liv och hon om mitt, så är det i sig intressant och naturligt att man relaterar det till dikterna men det gör dom varken bättre eller sämre. Däremot blir människan mer intressant.
Dikten är ett mantra som vibrerar i atmosfären, den som fick skriva ner den hade tur(?)
Jag känner en person som jag känner alltför mycket för att kunna se på hans konst och poesi med fria ögon. Där har kopplingen til personen blivit en begränsning. Jag har t ex alltid haft en tendens att kritisera honom (på ett konstruktivt sätt förstås!) och - så fort jag läser hans dikter börjar min hjärna försöka stuva om i orden, förbättra osv. Så kan det gå (=inte bra)!
Slutsats: vi bör akta oss för att lära känna varandra!
Nu slutar jag innan det blir alltför sjukt...
Bosse (Sita-Ram)
Namn: SteFan
Hemort: ==<>=<>==
Sänt: 09:44 den 5/5
Det var en gång en tysk, en dansk och så Bellman.
Och så levde de lyckliga i resten av sitt liv

så korta sagor finns det nu för tiden
___________________________
Hur komplicerat livet får vara?
Det finns inga regler för det, men jag tycker det borde lagstiftas att om livet är för jävligt så skall man få ett tröstpris, eller nåt.
Hur många problem det ryms i en tekopp?
4, sedan är teet kallat, men visst om man fyller på mer te så kan man nog få i 10-20 problem...risken är att om man har fler problem att man försöker hälla dem på flaska..
Namn: SteFan
Sänt: 09:48 den 5/5
Bättre att vara ledsen och bli glad,
än tvärtom
Namn: SteFan
Sänt: 09:50 den 5/5
Bättre en spark i rättan tid
än en fot i röven
______________
Bättre galen
än att aldrig ge hals
Sänt: 10:45 den 5/5

.risken är att om man har fler problem att man försöker hälla dem på flaska..

Den raden gillade jag
Namn: Pia K
Hemort: ormgropen
Sänt: 11:15 den 5/5
Ja....det förstår jag!
Namn: Geta (The one and only)
Hemort: vabärg
Sänt: 11:47 den 5/5
(Nu har stefan lurat mig att byta emailadress igen.)
(Geta@yesbox.net)
Jag var lite inne på Janes och Bo-sitas ärende, att det kan vara kul eller bra eller nödvändigt ??.
Att veta lite om personen bakom dikten.
I mitt fall har jag ju alltid varit "Klassens clown" och har väl i viss mån fått även den stämpeln i Poetry-slam sverige. Men bakom varje colwns ansikte finns ju faktiskt även en allvarlig människa, och bakom varje humoristisk poets dikter, ligger alltid ett visst mått av allvar och ironi. Men tyvärr så hör inte folk detta jämt.

Orsaken till att jag skriver om detta är att jag har lusläst gästboken från början till slut och observerat att
både Rainer alias rainman och jane Moren har genomgått stora personliga sorger, och mist var sitt barn.
Och just när sorgen är som värst tror jag att man skriver som bäst. På något sätt så öppnar sig ens inre och släpper ut allt som behöver komma ut i både tårar, ord och skrift.

Själv så genomgick jag för tre år sedan mitt livs stora sorgeögonblick, när min före detta fru Yvonne tog sitt liv.
(Mycket på grund av att hon hade cancer, och redan var dömd.)
Vi hade i och försig varit skilda över ett år när det hela inträffade(men ändå). Så numera är jag ensamstående far med vår son Kalle (8 År).
Men till saken, just då när jag mådde som sämst, skrev jag min absolut viktigaste och enligt mitt tycke bästa dikt som kommit från min penna och annars något överhumoristiska
sjuka hjärna.Jag behövde aldrig leta efter några ord, dikten bara "Skrev sig själv" och jag höll i princip bara i pennan.





TILL YVONNE

Du tog mitt hjärta, och stoppade det i din ficka.
Sen tog du ditt hjärta, och stoppade det alldeles själv.

Och lämnade oss kvar här, mig och vår son.
Och nu får vi två försöka leva utan vår stora kärlek.

Jag vet att vi var skilda när du dog.
Men jag vet även att din kärlek till mig inte var död,
när du ville att vi skulle gå skilda vägar.

Och jag vet att du fortfarande bar mitt efternamn,
när du lämnade oss.

Och jag vet att du ligger i form av aska,
någon meter under jorden

Och jag vet att det är du,
för ditt namn står där på en sten.

Men har du minsta lilla chans,
så kom tillbaka till mig med mitt hjärta.

För jag vill kunna känna kärlek igen.



Den är lika jobbig att skriva och läsa varje gång, men den är så förbaskat nyttig att ha skrivit.
För den var liksom ett sista "Göra upp" efter vår skilsmässa och allt annat vi gått igenom.


(Där ser ni vad en poetryslam clown kan ha i baksätet.)
Livet är icke poesi och pilsner och festivaler allena.
Men dessa tre komponenter är härliga att ha om man vill överleva själv. (In this bloody mess)


342 krams goat

Namn: helena
Hemsida: http://hem.passagen.se/helena.duroj
Hemort: ja inte är det i baksätet iallafall
Sänt: 12:43 den 5/5
hej alla,
och ett särskilt tack till geta för senaste inlägget.
jag tycker det är helt okej att lära känna varandra
via denna litterära salong. jag tycker också det
är helt okej att låta bli. vi är personliga och
avslöjar oss om vi vill det - och skyltar med diverse
alias om vi vill det - och föralldel, bara tramsar
också, om vi absolut vill det, eftersom redan
formen inbjuder till generositet.
sedan undrar jag om man verkligen skriver bäst
när man har det svårt? för två år sedan när jag
hade åkt av ett jobb som var det enda jag ville
göra och inte lyckades få någon rimlig förklaring
på varför, satt jag och stirrade i väggen och
skrev, och de dikterna är kanske det "bästa" om
man menar mest ursprungliga, men de är också tämligen obegripliga och får i första hand betraktas som
egen terapi.
bo citerar van morrison om sångerna, han "plockade
upp dom ur atmosfären. dom fanns där innan och bara
väntade på att någon skulle skriva ner dom"
förbaskade van m. det har ju jag också sagt. mozart
var visst också en sån typ, fast det gällde melodier
i hans fall.
melodisk fredag önskas / h
Namn: Eleonora Luthander
Hemort: på väg till "Replica"
Sänt: 15:36 den 5/5
Hej!
Ikväll skall jag "slåss" för Rinkebys skull, ikväll skall jag "slåss" för kärleken skull!
Agustina Bessa Luis från Portugal skrev:
"- Kärlek har ingenting med njutninar att göra.Det är bara rent sammanträffande; därav njutningarnas frustration. Vad kärleken bertäffar är den inget annat än den fullkomliga oordningen. Den fullkomliga oorningen, förstår ni?"

Eleonora Luthander

Namn: Miss Piggy
Sänt: 15:44 den 5/5
Måste avslöja en hämlighet! Edwin, du kommer att bli pappa!
Jag bär vår cyberbaby under hjärtat!

Miss Piggy
Sänt: 16:42 den 5/5
JAHA.....
Namn: Edwin Aldrin
Sänt: 18:15 den 5/5
Vad ska den heta?
Sänt: 18:42 den 5/5
Ja...vadå???
Namn: mysjkin
Hemort: umeå
Sänt: 21:26 den 5/5


High sky
High tech
Haj skinn
Ho Haj
Haj po daj
Tjaj
Shark in the dark
Skin and win
Shine and drink wine
Win and zip
Zip and draw
Unchain
Undress
Callenge
Become a fish
Is that what you wish
I en hajfri och ofredad fjord ...



detta poem är tillägnat kungen, svenska simlandslaget, elisabeth rynell, skåne, ryssland, en och annan haj samt alla som är förklädda ...

mysjkin


Namn: Medusa
Sänt: 01:49 den 6/5
Så varm är du
så vacker
i din framfart!
Så underbart dynamisk!

Svarta änglar
vakta över
dig
i denna natt!
då jag ska
somna
utan dig
igen...
och vita
änglar
sitter vid
min bädd

och smeker
lätt -
och talar
älskligt till mig...

för att mig
vänligt trösta
varma tårar rinner -
tar vägen ner
på solkig
knölig kudde...

Sänt: 12:12 den 6/5
JA; JAG SKULLE VILJA VARA EN FISK!!!!!!
Namn: Pia K
Hemort: Skärholmen
Sänt: 12:25 den 6/5
Jag tror att , kärleken kan vara den fullkomliga oordningen, eftersom jag tror på Elionora , eftersom jag vet att hon är en intelligent person , eftersom jag vet att hon är en fyndig person dessutom!
Det trodde ni inte va! Jodå, så ligger det till!

Kärleken kan vara fullkomligt ologisk och jag har efter alla år lärt mig , att den frågar inte, den bara slår till!!
Det är dessutom opedagogiskt!!
Kärleken är ett älsklingsämne, men sårbart! Alltid reagerar någon och tänker på lycklig kärlek, olycklig kärlek och så börjar man jämföra, vem som är lyckligast. Det är jobbigt , tycker jag!
Kärleken kan man diskutera hur länge som helst men jag slutar med en strof ur en samling, som jag skrivit, som heter OM -----

OM -

du vill höra denna hemlighet,

som vattnet bär i sina mörka virvlar,
så är den din -

ATT DU ÄR ÄLSKAD !


och den är min -

ATT JAG ÄR ÄLSKAD!

för all den tid
som vi på jord ska gå.......!..

Namn: Edwin Aldrin
Hemort: the Playboy Mansion
Sänt: 13:23 den 6/5
hehe, nån har gått på en blåsning!

hehe avslöjande dags Edwin är inte baraen person Edwin är många. fler än ni tror

jaghar ju inte gjort kvinnhelvetet gravid jag har ju varit offline...så vem fan är det?

vem är du vem är jag levande scharader.....


veckans citat:
Freedom is just a halucination created by a pathological lack of paranoia.
Namn: Edwin von Anka
Hemort: Gettot
Sänt: 14:21 den 6/5
Just det! Det finns fler! Hehe he he......

Gör inte sådant som dina ovänner inte bör få veta.
Sänt: 14:34 den 6/5
KÄRLEKKÄRLEKKÄRLEKKÄRLEKKÄRLEKKÄRLEKKÄRLEK!!!!!!
Håll käften!
Namn: Edwin Aldrin
Hemort: at the freemasons..
Sänt: 17:02 den 6/5
hehe jo fler och fler..
eller vad säger du edwin?
Sänt: 17:12 den 6/5
Jo , nog är det så nog...!!!
Namn: Mats Barrdunge
Hemsida: http://www.lockhult.com/livepoetry
Hemort: Stockholm
Sänt: 17:54 den 6/5

Världspremiär!!!

För första gången någonsin arrangeras Virtuell livepoesi på nätet. Med freewareprogrammet blaxxun Contact som du hittar på www.blaxxun.com, är du välkommen till en tredimensionell multiuser-värld på adressen http://www.lockhult.com/livepoetry, onsdag 10 maj 20.00.
Programmet blaxxun Contact 4.3 är en VRML-browser och är på ung. 2.7 Mb och fungerar bara på PC. För bästa kvalitet rekommenderar vi en Pentium II, 64 Mb internminne och ett 8 Mb grafikkort. Första paret ut är Mats Barrdunge och Andreas Björsten. Vill du själv deltaga och framföra egna dikter i en virtuell 3D-miljö, skicka ett e-mail till livepoetry@telia.com. Besök även http://www.lockhult.com/livepoetry/info.html för mer information.


Med vänlig hälsning

Virtual Cultural Interaction in Sweden



Namn: Edwin Aldrin
Sänt: 12:55 den 7/5
Grattis Edwin-till Stringseger-you are the one and only
Namn: Geta
Hemort: Va
Sänt: 19:05 den 7/5
Detta är ett meddelande till "ULLAMAJ JOPLIN".
Vad har du för E-Mail adress då, det hade varit mycket lättare att svara om jag hade fått den klar för mig.

Kramar Geta
Namn: rainman
Hemort: 7 §
Sänt: 08:00 den 8/5

Tack Geta. Så plötsligt kommer det - det rätta ögonblicket att ta av sig sin röda näsa och skicka in ansökan till sig själv om lov för att man vill gråta lite.

Våren
utan Dig

sommaren
utan Dig

hösten
utan Dig

vintern
utan Dig

alla de kommande
utan Dig
Namn: Edwin Aldrin
Sänt: 08:33 den 8/5
Vaddå String?
va fan snackar du om?
Jag var inte där!
Blanda för helvete inte ihop mig med andra!

SATAN!

Edwin är Edwin och inte nån annan.

Skitstövlar, nu får man inte ens vara sig själv...
Namn: Johan Jävla Nordgren
Sänt: 08:38 den 8/5
Hur många tävlingar pågick?
Hur många String finns det?
Den enda Slamtävlingen i lördags på café String
runt en sisådär 10 tiden vanns inte av Edwin Aldrin
Ingen Edwin var närvarande!

Kan inte jag få vara jag och Edwin Aldrin vara Edwin Aldrin...

Vill ni vänligen ge fan i att dra för hastade slutsatser om saker och ting..

och lämna mig för fan i våld i fred...
Namn: SteFan
Hemort: Baksätet
Sänt: 09:08 den 8/5
Geta, yesboxen kan krångla ibland och den är INTE morgonpigg, är du?
Om Ullamaj har mailat dig så är det bara till att klicka på reply så löser det sig.
---------------------------------------

Det löser sig,
sa han
som sket i fläkten
............................
Det löser sig,
sa jag
som sket i släkten
...........................
Det löser sig,
sa han
som nös i fläkten.
..........................
Det löser sig,
sa han
som röt i fläkten
......................
Det rör sig
sa han
som dog på fläcken
...............................
Namn: Edwin Aldrig
Hemort: sidan 347 NT rad 17
Sänt: 09:18 den 8/5
Och JAG är inte den jag utger mig för att vara
det har jag aldrig varit, men jag kan tänka på saken.
JAG var på String men jag vann inte, jag hann inte
Namn: SteFan
Hemort: Baksätet
Sänt: 09:23 den 8/5
Det är inte gurkans fel, att brödet smular!
Det sa de på Lorry och då stämmer det nog.
Namn: Edwin Alltid
Sänt: 09:26 den 8/5
Jag var inte på String, jag var det inte...jag kommer ALLTID försent.
Johan kan få vara Johan och Edwin Edwin, men då vill jag fan ta mig var Edwin Alltid
Namn: Johan Jävla Nordgren
Sänt: 11:53 den 8/5
Det handlar inte om att vilja vara
man är väll bara den man är...eller?...

Jag tycker bara som så att .....
Namn: Jane Morén
Sänt: 12:06 den 8/5

Tack Geta för det du berättade.

Ingemansland

Sakta vandrar jag genom detta ingemansland
Passerar stenar, resta monument av liv som var
Vad finns här inte av livsöden
Varje namn, ett levt liv
Vilka vårdar dessa historier
Vilka minns ännu dem bakom namnen
Var är alla dessa döda nu?
Finns dom någon annanstans än i
kransbärarnas och ljuständarnas hjärtan

Jag vandrar stilla
Jag är en av dessa ljuständare med endast
minnen kvar av det som var
Jag har fått tillträde till en annan värld
En egen tyst plats av det som var
det som blev

Aldrig förr har jag haft en egen bit av
moder jord
En egen kvadratmeter där jag tänder
ett ljus och lägger blommor
Under resliga björkar står jag och
tittar på det som blev
I en dunge av förhoppningar
I en dunge av det som blev

Jane Morén 1991
Namn: Erwin Allright
Hemort: Taskland
Sänt: 14:20 den 8/5

Was??? Jag var ju där, men hann aldrig säga min mening, zå -om jag nu får prata till. (=punkt) TACK
Namn: Miss Piggy
Sänt: 15:40 den 8/5
Barnet skall heta Edwin jr.
Frågan är vilken ut av Edvins skall ta pappaledigt?

Snart...

The proud mother
Namn: Eleonora Luthander
Hemort: Alvik, Bromma
Sänt: 18:20 den 8/5

Ville tacka till Jane Morén. Hon avgjorde segern
för Rinkeby laget på "Replica". Margareta Hammar och Jane har vunnit var sin duell.
Fantastisk med lagtävlingar är, att man kan själv förlora sina dueller och bli bland dom vinnarna!
Gott folk, detta är:
Poetry Slam!
Vänligen,
Eleonora Luthander
Namn: Edwin Aldrin
Sänt: 19:47 den 8/5
Sluta med skitsnacket, jag har ju för helvete aldrig ens sett miss piggy! och har fan ingen lust!
Hon måste blanda ihop mig med någon annan.
en annan människa tror saker om mig också...SLUTA!
Varför i helvete lyssnar ingen!?!


Namn: Pia
Hemort: Här
Sänt: 20:30 den 8/5
Jag tycker, att man kan se detta med cyberbabyn
som ett skämt! Vad är det annars!
Sänt: 20:35 den 8/5

Endast Maria har blivit gravid utan en mans inblandning.
Självklart är det väl ett skämt trodde iallafall jag.
Varför hålla på och orda om något så totalt ointressant. Varför inte berätta historier ur livet, eller bjuda oss skrivbesatta på dikter istället. Sådant här kort tjafs bläddrar jag snabbt förbi och orkar inte ens bry mig om.

Mainjack James
Namn: Jane Morén
Sänt: 20:39 den 8/5

Tack Eleonora.

Det var en rolig kväll på Replica, med entusiastisk publik som inte ens kunde hålla sig inom ramarna för hur mycket poäng man fick sätta; kul! Att dessutom få gaget direkt i handen efter tävlingen var väldigt välkommet i min börs som vid tillfället innehöll två femtiöringar och en krona...
Det viktigaste och roligaste i Slam tycker jag är att träffa alla poeter, om det sedan blir seger är det bonus och väldigt roligt.

Jane Morén
Namn: claes fredelius
Hemort: sth
Sänt: 21:04 den 8/5
sth 8 maj 2000

Gästboken verkar ha urartat...Synd!

KPP:s tidning "pappret" 3-4 har utgivningsfest 26 maj kl 19 på lokalen "Om hörnet" korsningen Timmermansgatan/Tavastgatan.

Gatans Poeters Parlament håller nu varje lör vid gott väder "poesi i gröngräset" på gräsmattan omedelbart nedanför Fatburstrappan 13-16 fram t.o.m. 17 juni. Ta med mat och dryck.

Att läsa en text oberoende av poeten var en populär postmodernistisk dogm under 80-talet - tydligen med apostlar ända in i 2000-talet. Litteraturvetarna har i alla fall övergett den - Gudskelov. Och hur en estradpoet kan omfatta den är en formidabel gåta!
Hälsningar! Claes Fredelius
Namn: Johan Jävla Nordgren
Sänt: 09:17 den 9/5
Om herr fredelius inte kan lägga av att vara otrevlig och bete sig spm en tre åring tycker jag han kan hålla käften!
Intressant att alla andra här klarar av att sköta debatter snyggt förutom pseduradikal rödvinsvänster....
Om herrn inte ger fan i att sabotera fler poesikvällar som jag eller andra har så kommer jag härdanefter att slänga ut honom personligen. Att som i lördags skrika otrevligheter åt poeter som stått påscen för attsedan hävda att slam går ut på det...endast tur att en viss person inte åkte ut med huvet först...ingen tar numer herr fredelius på allvar.

Varför dyker man upp till ett ställe bara för att bete sig illa?
Namn: johan
Sänt: 09:35 den 9/5
skrev just ett väldans långt och uttömande om text vs författare åsså hickade datorn till åsså försvann allt.... får väll skriva det igen sen...tog ju för fan en halvtimme att skriva det...
Namn: Miss Piggy
Hemort: cityakuten
Sänt: 10:36 den 9/5

Har han blå ögon
eller bara sräck
gjorda med rakblad?

Jag bara älskar honom
men jag lysnar inte till
vad han säger
jag tittar inte ens på honom
jag bär dän här kärleken
som ett slaks övervikt
jävla celluliter

Vad är han?

Ett huggormsbett
ett myggbett
en festing...

Bara hjärnan klarar sig
det finns så mycket
skit i hjärtat
bara hjärnan klarar sig







Namn: Eleonora Luthander
Hemort: Alvik, Bromma
Sänt: 11:18 den 9/5

En fråga till Claes Fredelius:
Först vill jag tacka att du, Claes använde ordet "genialiskt"
i samband med mitt framförande av dikten "Faväl" inklsive
en tyst minut för döda poeter på "String".Jag är smyckrad.
Men jag undrar varför, när man klickar på "Läs scenpoeters
dikter" på Krogens Poetens Parlaments sida finns varken
Pias eler mina dikter trots
att jag frågat både Jane Moren och dig om vad är det för kritetrier man skall uppfylla för att vara representerat med sina dikter blan sina kamrater?
Är vi inte scenpoeter?
Är vi för gamla? ( över 100 år tillsammans)
Har vi aldrig läst dikter på Krogens Poeters Parlament?
Är vi osynliga?
(Vi kan fråga kulturminister som tog emot min diksamling
"Angantyr" om hon har sett mig den kvällen)
Eller är det så att "genialiska" poeter platsar inte där?
Nu säger jag till dig. Jag har pratat med Pia. Vi vill vara med, och då kommer jag och läser dikter.
Jag vill inte känna mig frustrerad, mobbat och diskriminerat

Eller SÄG TILL MIG ATT DU INTE VILL HA MIG SOM SCEN POET!
Jag älskar sanningen! Jag tåler sanningen, jag lever för
sannigen!

Eleonora Luthander

Namn: Jane Morén
Sänt: 15:03 den 9/5

Det är JAG; Jane Morén som står för hela Krogens Poeters Parlaments hemsida, allt inklusive allt. Det sedan jag var en i gruppentidigare. Vill någon vara med där MÅSTE den nog höra av sig till mig personligen; jag har inte hört någon förfrågan alls eller vidarebefodrad förfrågan. Maila mig texter och bild och övrig info så kommer du och Pia med omgående!

Jane Morén
Namn: SteFan
Hemort: Baksätet
Sänt: 15:54 den 9/5
Kan ingen släcka sol-helwtet?
Den skiner mig rakt upp i ansiktet,
och så skall det väl inte vara?
Sänt: 19:57 den 9/5

Om du böjer ner ansiktet mot magen så skiner den bara på ditt arma huvud, kanske något bättre iallafall......


Namn: Pia Kocaharzem
Hemort: Fortfarande världen och kommer alltid att vara
Sänt: 00:47 den 10/5
Fy faan, vad jag är besviken. Jag har skrivit en sida , om författaren Mahmut Baksi, so hungerstrejkar på Sergels torg och så funkar inte avskicket! Jag kan inte skriva om
men jag ville säga :
Mahmut Baksi, författare, journalist
humanaktivist
kämpe, trots svårt sjuk
bott i Sverige 30 år
kämpar för sitt språk
sitt land
kurd
människa
underbar
stark
jag kan göra allt
för en människa som han
modig
en riktig man

en förebild
en underbar människa

på Sergels Torg just nu

Han vill ha upprättelse i Turkiet
hans böcker cencureras
Han vill ha upprättelse i
EU
Han vill ha svenska flaggan
på sin grav

Han vill ha sina förbjudna böcker
i Europadomstolen i Strasburg

Han skriver om kurdernas situation i Turkiet
Tacks fan för
att det är tabu!

Han skriver om förföljda och fängslade kämpar för mänskliga
rättigheter i Turkiet

Tacksa fan för att det inte går för sig

Han står för sitt ord
till de
m
som inte vet
att det ska man göra

Han är en riktig man
och människa!

Mahmut Baksi- tack för att jag fick se ditt ansikte!



Namn: Geta (The one and only)
Hemort: Varberg (Nån sak ju bo där)
Sänt: 01:47 den 10/5

Lilla ullamaj joplin
jag har bara Http://.Hotmail.com.

som din adress,
nåt mer måste väl ändå ingå, för det är bara
nån lustig startsida. hörs förhoppningsvis snart.
ring gärna om du känner för det.

Till er andra vill jag ge min vackra sommardikt:


Vintern rasat ut bland våra höjder
Nu ser vi fram emot sommarens fröjder

Drivans blomma smälta ner och dö
Vi längtar alla till hav och strandmiljö

Alla fåglar kommit ren, vårens glada gäster
Vi börjar sakta men säkert ana vår semester

Blåsippan ute i backarna stått
Nu väntar vi alla på något gott

Bort med Bore, vinterns kung
Vakna nu genast lilla videung

Glöm bort våren, med krokus, vårlök o sånt där
Konstatera glatt att nu så är nog sommaren här

Och visst gör det ont när knoppar brister
Men dom går att laga med Karlssons klister


846 kramar Geta

PS Skratta inte i baksätet, Hjalmarsson kan ligga i bagaget,
Jag köra och Rainman vara passagerare. Och om då Johan JÄVLA nordgren står och liftar så stannar vi och kvartetten
är fulltalig. ackove, ack o ve ,ack Ove.
Namn: SteFan
Hemort: baksätet
Sänt: 08:17 den 10/5
"God morgon! om det nu är en god morgon, vilket jag starkt betvivlar." sa Ior....lite idol är han allt.
Solen skiner härligt och inte en spänn har man, men imorgon! Och på tal om Ior så är han kompis med Nalle Puh.
-------------------------------------------------------------------------------
Nalle Puh är en björn,
med en mycket liten hjärna.
Barn älskar Nalle Puh.
Även kvinnor älskar honom.
Även jag
har en mycket liten hjärna
-----------------------------------------------




Namn: Edwin Alltid
Hemort: String
Sänt: 08:27 den 10/5
Miss Piggy!
Jag kan ta ut pappaledigheten,
om de andra Edwinsen inte har nåt emot det.
psst! Om du vill ha en flicka nästa gång, så ställer jag upp *ler*

Namn: Miss Piggy
Hemort: String
Sänt: 14:31 den 10/5
Dear, dear, dear Edwin Alltid!
Tack att du finns!Du får bestämma flickans namn!

Jag drömde i natt
att du fick till frukost
ett halvt glas med
bröstmjölk
utspätt med lite vatten

Kan 65% av vatten
i min kropp
släcka din törst?

Din lilla oas,
Miss Piggy
Namn: Edwin Alltid
Hemort: String
Sänt: 16:02 den 10/5
Miss Piggy!
Bröstmjölk och vatten!!! Låter inte gott, men var för sig så är det inte dumt..alltså brösten för sig, mjölken för sig och vattnet för sig. *ler*
Jag vet inte om 65% räcker *ler*
Flickans namn skall vara...Liv
men det tar ju ett tag innan hon kommer...du har ju en Edwin jr först i kön...

om man skulle gå en trappa ner, följer du med?

Namn: Edwin alltid
Hemort: String
Sänt: 16:17 den 10/5
Det svider på magen...
inte bra att sola utan skydd
Namn: Edwin Alltid
Hemort: String
Sänt: 16:18 den 10/5
Miss Piggy
Tvillingar?
Namn: edwin aldrin
Sänt: 16:19 den 10/5
Where are the snow of yesteryears?

no wait...

where are all the other Edwin Aldrins? Im i all alone? I know i aint. Ewdin ALdrins of the world unite!
Namn: Edwin Alltid
Hemort: String
Sänt: 16:21 den 10/5
Miss Piggy!
Hur många Edwins har du...egentligen? *ler*
Och hur många Miss Piggy´s har jag...egentligen?
Namn: Edwin Alltid
Hemort: String
Sänt: 16:32 den 10/5
Edwin´s united! Låter som ett fotbollslag...div 4
Edwin´s på stan!
If you aint an Edwin, you are someone else!
Namn: anonym
Hemort: källaren
Sänt: 16:48 den 10/5
Jag tycker, att miss Piggy verkar tuff, så det borde inte vara några problem för henne...eller?
Namn: vita violenta.
Hemort: någonannanstans
Sänt: 18:02 den 10/5
att klara sig genom dagen
att inte bry sig
att gå i cirklar
natten öppnar igen
för gott.
Namn: edwin Aldrin
Sänt: 18:16 den 10/5
edwin have decided to kill himself
since people cannot accaept him for beeing him
Everyonethinking he is someone else
Edwin have decided to throw homself of the Chrysler building tnight.

Fuck you people
Namn: gETA
Hemort: Varberg, sweden
Sänt: 18:31 den 10/5

dET ÄR SKÖNT Å VA SEJ SJÄLV.

Både edwin o Miss piggy verkar var lite schizo.

Vi har det väldigt bra jag, Geta o Peter Lööf.

Villse bara säga det.
Namn: Erwin Allright
Hemort: Taskland
Sänt: 20:43 den 10/5

My namen is...Well you know
and I kill for money
but because you are my friend
I´ll kill you for nothing!

Zå, alla ni andra ErSVIN
akta er
och det skall bli en pojke
för jag hade en yxa under sängen
just då
Namn: Pia K
Hemort: världen
Sänt: 21:39 den 10/5
Det finns en poet, som heter Eva Ribick bosatt i Stockholm.
Såg henne för första gången på Poesifestivalen förra året, på Elverket. Hon var den som gjorde störst intryck på mig.
Hon skrev en diktsvit om sin far, som var så grymt vacker.
Deb. med diktsamlingen "Med kinden mot det gula" 1997

Här kommer några smakprov ur dessa dikter "Du är den enda mitt hjärta har velat".Stig Carlsson -priset 1998, Japanska staden Nakanidas pris för lovande unga poeter osv.


Kärleken från dig lyste
Bröt sig ut ur bröstet bara
In till mitt och säg det säg det
Det var alltid du och jag

Sedan du försvann har ingen annan
för ingen är som du. Så mörk och
brusten själ. Sedan du försvann
har ingen annan. Mitt hjärta stängt
och ingen annan

jag har vridit mig sönder och samman
Av sorg och ständiga saknad. Jag har
vridit mig sönder och samman för dig
Av trötthet och ständiga längtan...

Eva Ribich


Namn: SteFAN
Hemort: Baksätet
Sänt: 07:50 den 11/5
Ja ja klockan är inte ens åtta....men vem är det?
Namn: SteFAN
Hemort: baksätet
Sänt: 07:54 den 11/5
oj vad Edwinarna är arga och engelska.
Jag är bara trött och ängelsk,
fast det svider i mitt skinn
Jag kom för nära solen....igen.

Jag kom på att jag vill bli miljonär,
ja jag har bestämt nu...så
ge mig pengar
inte mycket en krona eller två.
Många bäckar små
kräver skepparexamen.
Namn: Edwin Alltid
Hemort: String
Sänt: 08:54 den 11/5
Where have all the flowers gone?
Blue mooning....

Uppe med tuppen och pigg som en mört.
Namn: Eleonora Luthander
Hemort: förort Nokia, Fridhemsplan
Sänt: 15:07 den 11/5
Hej gott folk!
Här är en liten rapport från verkliheten:
Runt omkring mig sitter folk vid lånade datorer och söker jobb. Jag kommer bara för att skriva. De vet dom inte.
En tjej bredvid, kollade på hur jag skratade och log när jag leste våran lilla gäst/familie bok. Hon frågade mig, glad och lite nyfiken.
- Jobb? har du fått jobb?
Jag svarade:
- Nej, barnet, dvs de ska få barn, dem där inne...
Hon slutade att le, och tittade på mig medlidande:
- Har du varit arbetslös länge?

Det är roligare inne än ute, faktiskt, om ni förstår vad jag menar. Hemma är det roligt ochså för all del.
MVH,
Eleonora Luthander



Namn: Pia K
Sänt: 15:20 den 11/5
Vem är Bogdan Szyber???
Hur kan man borra upp sin egen hjärna!!!??
Är det konst????
Namn: Eleonora Luthander
Sänt: 15:47 den 11/5
Köpte Situation Sthlm igår.
Omslagsidan:
I cybersängkammaren
! ! !

och så bland annat, Moder Jord Massiva med Bob Hanson.
-----
Jag vädjar till Edwin Aldrin att inte hoppa ner från Crystler. Jag var nära att kasta mig från ett hotelrum
på Manhattan 1980 mitt i ett gräl med mitt ex.

Minnet blev en dikt:

Din kropp är min
arbetsplats
din hud ett fält
där jag sår
mina kyssar

När man håller
varandra
i hand
räddas man
från att stupa
rakt ned från det
tjugoåttonde trappan
i hotelet
på Manhattans
Blomstergata

Begravningsbyråerna
skall vänta länge
på våra kroppar
kanske skall vi
upplösas i en kyss
eller finnas kavar
som fukt på huden
på ett älskande par

Min kropp är din
arbetsplats
jag måste tänja
hjärtat
så att det finns
gott om plats
när du häller över
din hjärtcoktail

Skål!
Min käre
detta är
bigg bussiness
en fusion
en positiv kemisk
reaktion
erogen geografi
evolution
revolution
och rena rama
jordbruket

Eleonora Luthander


Namn: Geta
Hemort: Varberg (Nån ska ju bo där)
Sänt: 18:05 den 11/5

Skulle bara..........
Men det var inte meningen.......
Jag skulle ju liksom...........
Hur känns det........
Förlåt........

Men jag har också ont.........
Obesvarad kärlek gör ont........


FAAAAAN Också
Namn: Stefan
Hemort: Umeå
Sänt: 00:05 den 12/5
Toklycklig, glad, salig, nojig, nostalgisk, gråtfärdig,
glad, lycklig.
Jag är kär:-Troligtvis obesvarat, men vem bryr sig en dag som denna.
Varslade arbetskollegor kunde denna dag av mig få beskedet:
-Varslen hävs med omedelbar verkan till följd av SPP:s återbetalning.
Det är nog den vackraste poesi jag upplevt.

Kram hela världen från toklycklignördsteffe!!!!!!!!!!!
Namn: rainman
Hemort: 7 §
Sänt: 08:23 den 12/5

Rumstavla:

hösten -97
damhatt
sax
platåsko
gitarr
och en sedel
av valör 500

dessutom
har hon ritat
en bild
av mig på den
och texten
POET
min dotter som
då var sju år

så skall det låta
min lilla musa!
Namn: Pia
Sänt: 08:36 den 12/5
Claes Fredelius, du behövs!
Namn: Miss Piggy
Hemort: en trappa ner
Sänt: 15:34 den 12/5
Jag har tatuerat namnet Edwin på ryggen till vänster.
One love. One men. Edwin A.
(Med resten kan man vara kompisar!)
Miss Piggy

Namn: Eleonora Luthander
Hemort: Alvik, Bromma
Sänt: 15:56 den 12/5
Geta!
Det gör mycket mera ont om man inte älskar någon.
Obesvarad? "Nej" är ett svar (det finns ingen "obesvarad kärlek"...) men dock ingen anlendnig att sluta älska. Om man slutar älska då, då var det ingen kärlek. Om man avdramatiserar saken, det är ganska mysigt.
Man har endå inte valt. Det finns endå inga oskyldiga.

Med vänliga hälsningar
Ella


Namn: Pia
Sänt: 19:09 den 12/5


Hej

Man har ändå inte valt kärleken...eller man kanske har valt
omedvetet?
Jag har en gästbok på min hemsida.
www.angelfire.com/pe/kocaharzem/enpoeti.htm
Där kan ni skriva vad ni vill!
Eller inte vill!
Namn: Andreas
Sänt: 19:24 den 12/5
Intressanta, de två senaste utskicken av Claes Fredelius på e-postlistan.

Här ytterligare en poetisk fråga att fundera på: Varför har fragmentet högre status än den fullständiga dikten i dag? Är det verkligen så?

När man läser den senaste översättningen av Sapfos dikter är det nästan som om översättarna är lite förälskade i hennes fragment; just detta att delar av dikterna har försvunnit verkar de se som en extra tjusning. De jämför henne med Katarina Frostenson, att vi genom bland annat hennes dikter är så vana att ta del av det fragmentariska att man också kan läsa Sapfo så.

Jag tycker personligen att resonemanget är absurt. Nog skulle det vara bättre om vi hade de fullständiga dikterna av Sapfo!

OBS: Med "fullständig" dikt menar jag en text som inte är medvetet oavslutad, en som upprättar en berättelse, etablerar en scen etcetera.




Namn: Andreas
Sänt: 19:38 den 12/5
Tilläggas kan att jag inte ser Sapfo som en fragmentarisk poet, utan snarare som en känslostark poet som skriver dikter som bottnar i hennes egen livsmiljö. Likheter med dagens Slam poeter finnes...
Namn: Geta
Hemort: Vabärg
Sänt: 20:00 den 12/5


Vem är Gnu, vem är Jak
Levande Schakaler
Namn: Kabina
Hemsida: http://hem.spray.se/kabina
Hemort: Sollefteå
Sänt: 00:08 den 13/5
Alltid lämnad
utlämnad
till att stå ut
med mig själv
Namn: Miss Piggy
Hemort: klostret
Sänt: 13:54 den 13/5
Tänk om han värkligen hoppade ner från Crysler den 10 maj 2000!
*tårar*
Jag drar mig tillbaka till klostret för Benediktinska nunnor på ön Hvar i Adriatiska havet, närmaste hamnstad - Split.

Miss Piggy,
Edwins änka och ensamstående mamma till Edwin jr. och Liv.

Namn: Pia K
Sänt: 14:53 den 13/5
Jag är jätteledsen!
Jag har blivit bestulen i mitt hem, av en vän.
Då kommer tankarna osökt in på...den enes bröd , den andres död..
Resurserna är så ojämt fördelede i detta samhölle, där glappet blir större och större, mella dem som har och dem
som inte har. Mitt hjärta gråter, att jag inte kan göra så stora insatser, som jag skulle vilja.Det är ett stort dilemma, som detta samhällsskick skapar till oss människor!
Pengarna styr! Fy fan! pia
O
Namn: Andreas
Hemsida: http://hem3.passagen.se/bjorsten
Hemort: Sthlm
Sänt: 15:54 den 13/5
Yes, nog är det pengarna som styr.

Själv överlever jag för att jag har ärvt pengar av min mor. (Är utförsäkrad från a-kassan.) Och för att jag säljer artiklar nu och då.

Trist Pia. Men det är ju verkligheten, som du säger.
Namn: Pia
Sänt: 18:59 den 13/5
Ja, och inte nog med det, de som tabbat till det för sig , får sota för det hela livet!
Det som jag är mest rädd för, är att bli hård och kall och beräknande.Det är därför jag mår dåligt- för ibland känns det som jag måste bli det, annars blir jag antingen uppäten eller ignorerad...tyvärr!Vi lever livet på hårda villkor!

Apropå hård och kall , får ni höra en dikt, som handlar just om att bli kall och uppgiven..

Den skrev jag häromdagen ..och handlar om

HIZBOLLAH!

Vad har du gjort
med dina söner?
Hizbollah!

Du har vänt
döden
till livet!

Du har vänt
synen
på mamma och
pappa

syster och
bror!
Hizbollah!

Du har vänt
synen
förgäves!

Dom kommer inte
tillbaka!

Så många hjärtan
har brustit-
att det betyder
ingenting längre!
Hizbollah!

= Hizbollah= palestinagerilla i Libanon mot Israel
Dess offer blir upphöjda till martyrer

Min hemsida www.angelfire.com/pe/kocaharzem/enpoeti.htm
Namn: rainman
Hemort: 7 §
Sänt: 19:36 den 13/5

Som månen längtar efter en natt
så längtar jag efter dig du kvinna
klädd i solen
du kvinna med månen under dina fötter
Namn: Pia K
Sänt: 21:16 den 13/5
Du Rainer! vilken vacker dikt!
Namn: Jane Morén
Sänt: 23:19 den 13/5

Jag vägrar acceptera att verkligheten skulle se sådan ut att man kan räkna med att bli bestulen i sitt hem av VÄNNER!? Det låter ju helt absurdt och förskräckligt!!!!
Förstår att du är lessen Pia.
Jane
Namn: Pia K
Sänt: 11:22 den 14/5
VERNISSAGE,Fredag- Söndag 19- 21 maj..PIA ,LENA, MARKE
HELAHUSETSKAKARMARKE! Fullerstagruppens Gula Villa ,
Lanthemsvägen 3,Huddinge, mittemot ICA- Kvarnen!
Vin...Kaffe med dopp!
FEST!! KOM och SLappna av! Hälsn, Pia
Namn: Pia
Sänt: 11:24 den 14/5
Tillägg:
Vernissage 18oo- 22oo fredag
lördag, söndag...12oo- 18oo Gula Villan, Huddinge
Namn: Jean-Paul Sartre
Sänt: 19:59 den 14/5
miss piggy dra åt helvete!
låt Edwins minne vila i frid!
(har du fortfarande inte hajat?)

djävla likplundrare vill vi slipaa!
Edwin har anförtrott mig att han aldrig träffat miss piggy OCH ABSOLUT ALDRIg VELAT!
och nu är karln död!
Namn: Johan Nordgren
Hemort: Stockholm
Sänt: 21:47 den 14/5
Bodgan Szyber; mycker erkän performans konstnär med flera stora performance projekt bakom sig...
Pia förfrågan Borra sig i hjärnan är det konst det? (se tidningen 00tal nr1)

Frågan om vad som är konst eller inte har enligt minmuppfattning spelat ut son roll. ALLT kan vara konst satt i rätt kontext. Konstnärer skapar inte bara längre objekt eller utför vissa handlingar utan framför allt sätter in objektet/handlingen i en konstnärlig kontext.
Duschamps upp och nervända pissoar till exempel. slängd på en bygggarbetsplats blir det inte särskilt mycket konst, placerad på rätt ställe av rätt person (konstnären)vid rätt tillfälle och det blir konst. Konstnärens medvetna tanke att placera objektet / utföra handlingen på just det stället vid just den tidpunkten på grund av den orsaken gör det till konst.
Något blir konst då det bakom den utförda handlingen(gjorda objektet finns en medveten tanke att det skall förmedla något eller få den och den reaktionen.

(sen hurvida konstverket/performansen är bra eller dålig är en helt annan disskusion)
Namn: Edwin Aldrin
Sänt: 22:39 den 14/5
Vi vill härmed utrycka vår stora sorg och saknad efter vår mycket gode vänb och kollega edwin Aldrins bortgång. hans beslut att ta sitt liv har skakad om oss alla och lämnar oss i djup chock.

våra varmaste sympatier till hans efterlevande.
Edwil Aldrin,
Edwin Aldrin
och
Edwin Aldrin







veckans citat:
Death is an illusion. Life is a hallucination. Taxes are objective reality.
Namn: Edwin Aldrin
Hemort: skinnskatteberg
Sänt: 22:47 den 14/5
ÖDLEPAPPANS SÅNG

Framsteg är att trampa i hundskit och betrakta det som en erfarenhet.
Skönheten finns i betraktarens ödleöga och återställare

stor hårig anglofil
perioder av missbelåtet väder
uniformerad belgisk dans
snötäckt svällande biceps
sträck av skitande gäss
vårtor kommer och går...

Sett ut fel vinkel blir ibland livet helt uppenbart.
Namn: Pia K
Hemort: Rumhelvetet!
Sänt: 22:53 den 14/5
Jag prenumererar på 00TAL sedan många år och där kan man läsa om Bogdan och hans uppborrade pannben , med blod rinnande över hela ansiktet på ett flertal bilder.
Du Johan , kanske är van vid våld och uppmuntran av
misshandel av sig själv och andra, för du tycker alltid att du har en förklaring på allt! Rätt dessutom!
Bli nu förbannad på mig också, men jag tycker att det finns
alldeles för mycket våld bland barn och vuxna, för att gilla Bogdan, som dessutom får så stor plats hos
Madelene, med kolorerade bilder och allt! Mycket blod!
THE BRAIN IS THE BIGGEST SEXORGAN OF THEM ALL:: säger han dessutom sensationellt.
Hur fan kom sex in i bilden?
Sjuk jävla kille!
Ömhet..ÖmHET..ska det vara..för att folk ska bli lyckliga!
Inte våld..utan kärlek gör människor lyckligare..att bli bekräftade..men tyvärr är det ju inte inne just nu...vi får vänta tills det blir det!
Du Johan , du kanske skulle ta och börja med konst!?
Själv är jag tamigfan konstnär och vet hur en konstnär tänker , mer än de flesta!Så det så!!
Bogdan kan ta sin jävla borr och sticka upp någonstans på en gång..så får han flera hål!

Undrar varför alla barn och ungdomar i skolan nuförtiden kallar varandra hora flera gånger om dan´´?
Själv blev jag kallad kuksugare i dag! Det var för jävligt!

Plus att jag blev kallad för psykfall!
Där ser man vad det lönar sig att vara (försöka vara) human!
Du kanske har rätt i alla fall!
Tror att jag ska ta den jävla toaletten och slänga ut från balkongen...det är konst det! För mig!!
Namn: Erwin Allrigt
Hemort: Taskland
Sänt: 08:52 den 15/5

In Memoriam

Till Edwin:

Proder, mycket hann du göra
mycket förstöra
innan din svetslåga sloknade

Ditt minne som den som
överlevde färden
med vansinnet i behåll
lever vidare i oss.
Namn: helena
Hemort: världens by
Sänt: 09:26 den 15/5
ja pia! gör det! släng ut skiten och öppna för fan inte balkongdörren i förväg!
om denhär killen med hål i pannbenet lyckas göra dej (och säkert andra) så vulkaniskt förbannade har han uppenbarligen uttrycksförmågan i behåll om inte annat. själv har jag aldrig sett karln och tycker inte beskrivningen låter lockande.
jag har sandpapprat och laserat en stor trädgren som ser ut som en älg eller drake och släpat in den på mitt tjänsterum. nu är den en trädskulptur som heter nemesis från djunglerna, och inte vet jag om det är konst eller inte men den är mycket vacker och avgörande och ska vara precis här, för det finns alldeles för lite träd på kontor och för lite av det mesta annat också förresten. ibland får jag rentav lust att borra upp pannbenet på en och annan för att se om det rör sig därinne, men av humanitära och andra skäl håller jag mer på träd som metod.
lev väl / h
Namn: Edwin Alltid
Hemort: String
Sänt: 11:09 den 15/5
Är jag död?
Har filten snott sig igen?
Varför har jag blöta skor?
Namn: Johan Nordgren
Hemort: Stockholm
Sänt: 12:52 den 15/5
tänkte bara säga det att konsten har större och viktigare grejer för sig än att vara vacker och göra folk glada.
konsten bör syssla med svårare frågor än så...annars blir e´den inte särskilt intressant

För att uppleva skönhet behövs inte konsten, de sköna konsterna har aldrig varit bra på att beskriva skönhet, det går aldrig att slå den skönhet som finns utanför fönstret. Vardagen är vackrare än konsten. Om man vill åt skönheten är inte konst, poesi odyl nått att leta bland. SKÖNHETEN FINNS HOS MEDMÄNNISKORNA, SNACKA FÖR FAN MED VARANDRA!

Definitionen av vad som är konst och vad som är bra eller dålig konst får ALDRIG blandas ihop.
Namn: Andy Warhol
Hemort: Warholsaspekt
Sänt: 15:22 den 15/5
"Well, but that´s all life is, being pushy and energetic".

Namn: Jane Morén
Sänt: 15:45 den 15/5

Att säga att konsten inte har som uppgift att göra folk glada är ju helt förryckt! Och ett sätt att begränsa och inte respektera olika människors behov här i livet. En del människor har ett så svårt liv med så MYCKET SVART verklighet att deras enda andningshål kan vara en vacker tavla med en drömvy. För andra kan en sådan tavla skapa ångest och känsla av lögn. Respektera att alla är olika och JAG tycker att om man lyckas göra folk glada så har man väl gjort mycket bra. Det betyder ju inte att mycket annat också kan/har som uppgift att uttryckas i konsten.

Samtidigt vill jag passa på att tacka alla som var på Ordtrås säsongsavslutning i söndags. Där var Poesins Indiana Jones alias Rainman och läste helt nya dikter, "Läder och Lack" playback med grande Valkyria, STRYK med AJ, Viva Container med Eugene och sedan bjöd Rainer och Tove upp varann för en softad dans mellan borden, Martina bjöd laget runt på mat medans debutanter intog scenen som de inte gjort annat förr. Annette läste om en krokodil som åt upp en son, så att håret reste sig på kroppen, Pelle Olsson berättade "En mycket märklig historia om en fot" så att sjuksköterskan bredvid mig verkligen vaknade till plus mycket mer och det var såå roligt. Tack alla som var där och inte är nämda här! Foton kommer snart på Ordtrås sida. Välkomna tillbaka i höst, vilket ställe det blir är än så länge oklart. Ha en så bra sommar, skriv, tänk och lev!!!

Jane Morén
Namn: Krdinal X
Hemort: Vatican
Sänt: 15:46 den 15/5
En källa i Vatican avslöjade att Miss Piggy TYCKTE SYND om Edwin Aldrin som komm bara som nummer två på månen. Hon vile bara hjälpa till att han blir NUMBER ONE. De blev han inte.
Namn: Andreas
Sänt: 16:13 den 15/5
Det var en väldigt bra kväll på Ordtrå senast, håller med Jane om det.

Angående konstdiskussionen: Jag kan förstå Johans synpunkter, naturligtvis kan jag det, även om jag inte direkt delar dem. Visst, Duchamp ställde ut en pissoar som konst och det var revolutionerande då. Men det var också två mansåldrar sedan (1917 eller nåt sånt)!

I dagens läge tycker jag det är en minst lika stor utmaning att måla realistiskt, om man vill det, eller att använda poesin för att "sätta en scen", skapa ett möte etcetera. Allt behöver inte vara formellt nydanande, för faktum är att nästan allt sådant redan är gjort, däremot kan man vara nydanande ändå, genom att kombinera elementen på sätt som inte har gjorts förut.

Fredrik Landergren är en suverän konstnär (tycker jag) som ställde ut "realistisk konst" på Konstnärshuset nyligen. I DN behandlades hans utställning som om det handlade om inredningskonst! Detta bara för att han ville nyskapa realismen.
Namn: Eleonora Luthander
Hemort: Alvik, bromma
Sänt: 18:28 den 15/5
Hej Jane!
Hoppas att vårhatten blir bra på kortet!
Här en haikudikt som passar (till hatten)

VÅREN

En mor med sitt barn 5
poeten promenerar 7
i vagnen en dikt 5

Eleonora Luthander

Namn: Pia
Sänt: 19:13 den 15/5
Bogdan Szyber får väl göra vilken konst han vill...det är bara det att den får mig att tänka på John Hrons söndersparkade ansikte, när han låg där helt hjälplös, emedan blodet forsade, ungefär så som det gör på Bogdans bilder. Är det kul? Är det konst?
Svaret är: allt är konst, som gör anspråk på att vara det
pia
Namn: edwin aldrin
Sänt: 19:29 den 15/5
en ewdin aldrin var 2:a på månen
men inte alla edwin aldrin
blanda inte ihop edwin aldrin med edwin aldrin!
edwin aldrin är edwin aldrin och inte edwin aldrin!

en är många och många är en!
Namn: Johan Nordgren
Hemort: stockholm
Sänt: 19:50 den 15/5
Pia, en liten förklaring, Bodgans bilder är inte konstverket handlingen är och konstverket är inte bra. Har gjorts alldeles för många gånger för att det ska vara intressant, han ingår i en hel tradition av "skallborrningar" (det finns ett väldigt fint ord för det där men det har jag glömt)

Det intressanta är inte hur konstverket ser ut/ vad konstverket är (realistiskt/kubistsiskt/performance/instalation/eller vad man nu kan hitta på) utan vad vill konstverket, får det betraktaren att reagera lycka, hat,vanmakt, ilska, lust att brista ut i sång utan att det får dig att reagera!
De flesta bra konstverk/utställningar jag sett vet jag inte ens om jag gillade men de fick mig att reagera, att tänka, strta processer hos mig som betraktare och det är väll det som är det viktiga att man på något sätt får med sig något ifrån verkat som sådant.
Namn: Geta
Hemsida: http://www.Geta.cjb.net
Hemort: Universum
Sänt: 20:11 den 15/5

Ville bara tala om att jag fått en hemsida i present av en kamrat, fattar inte riktigt vad jag skall göra med den än. Men till att börja med så kan ni ju skriva något småtrevligt i min gästbok. Det är så skönt att veta att man har en näst intill outtömlig och dessutom ständigt växande skara med poetryslamfriends out in the country.



Ett litet dikt


Krokodiler är mordiska
Kängurur bara hoppar omkring

Grisar är svin
Åsnor är dumma

Getter luktar illa
Jag föredrar att lukta illa


817 kramz Geta

Namn: Kalle Lööf (Getas son)
Hemort: rymdvarelsernas vackra mars
Sänt: 20:35 den 15/5
hej! jag skriver
något här gör det
något.här kommer
i allafall en liten
dikt.



Lustigheterna


grisar är feta och luktar illa
tanten som går på gatan och snubblar heter Gunilla

tuggumi alltså TOYS
äter killar som kallas för BOYS

det tittar upp aliens ur avloppen i stan
i sjön kör det massor med plan

ååå! jag blir så snurrig av allt
ï huvudet mitt faller det nog snart ner en galt




här kommer hälsningar från Kalle

och galten han kommer nog snart
och hälsar han också med hög fart

Namn: Erwin All right
Hemort: himmeln
Sänt: 08:07 den 16/5

Hei på er där nere. Gråt inte för min skull. Nu har svetspinnen svalnat och vingarna börjat växa. Här är det fest nästan varje millennium så månen och andra platsen är minne blott. Post skriptum: det är tilåten att använda samma namn flera gånger om. Jag vet. Jag har nämligen frågat HONOM här uppe.
Namn: mysjkin
Hemort: umeå
Sänt: 11:10 den 16/5


den artspecifika böjelsen
av att berätta
knytes samman
i sina osynliga trådar
landar med betydelse
på naken hud
efteråt blir inget likadant
det som varit tidigare
blir till glömska
det dolda förs med vinden
för att åter
komma till dig
likt en saknads återkomst
som påminner
och blir till liv ...



mysjkin


Namn: KARDINAL XL
Hemort: Vatican
Sänt: 15:43 den 16/5
To late, Edwin Aldrin!
Namn: Pia K
Hemsida: http://www.angelfire.com/pe/kocaharzem/pia htm
Sänt: 20:54 den 16/5
När du uti natten tänker
när som månen lyser klar
på allt skönt som livet skänker
på allt dyrt som döden tar
Måtte då ditt trötta sinne
fjärran ila hem till mig
återkalla i ditt minne
en som aldrig glömmer dig!

Min mamma lärde mig den här versen
Hon dog 85


Namn: Edwin Aldrin
Hemort: London
Sänt: 21:11 den 16/5
Edwin Aldrin is a name that refers to an individual human being who can be anyone. The name is fixed, the people using it aren't. The purpose of many different people using the same name is to create a situation for which no one in particular is responsible and to practically examine western philosophical notions of identity, individuality, originality, value and truth.
Anyone can become Edwin Aldrin simply by adopting the name, but they are only Edwin Aldrin for the period in which they adopt the name. Edwin Aldrin was materialised, rather than born, as an open context in the summer of 1985. When one becomes Edwin Aldrin one's previous existence consists of the acts other people have undertaken using the name. When one becomes Edwin Aldrin one has non family, no parents, no birth. Edwin Aldrin was not born, s/he was materialised from social forces, constructed as a means of entering the shifting terrain that circumscribes the 'individual' and society.


Namn: Vidyapati
Hemort: år 1352 -
Sänt: 21:59 den 16/5
Kärlekens årstid

Nu är kärlekens tid
och luften är tung av doft
Mangoträden står i blom
och kokilan låter höra
den femte tonen
Årstiden är mogen
Luften surrar av bin
lastade med frömjöl
letande efter honung
Kärleksguden
lägger i hemlighet
blomsterpilar på sin båge...
Namn: irene karlbom
Sänt: 22:07 den 16/5
Halloj!
Jag söker nåt nummer eller liknande till Linus Andersson från Varberg, snarast. Kan nån hjälpa mig ?
Namn: Edwin Alltid
Hemort: String
Sänt: 09:03 den 17/5
Jag är inte död, för jag får fortfarande räkningar att betala.
Men Edwin som dog är det synd om, fastän han inte behöver betala mer.
Namn: Kardinal XXL
Hemort: Vatican
Sänt: 11:54 den 17/5
Ett pressmedelande:
Vi har koll på himmelen så klart!
Det finns ingen Edwin Aldrin där uppe!
Våra källor i NY hävdar att Edwin Aldrin fortfarande faller fån Chrysler. Han befinner sig i ett FRITT FALL-tillstånd.
På söndag kl 11.OOO ber vi ett Word wide prayer för att han
skall landa mjukt, den djävulen (Gud bevare mig)!
SANTUS BENEDICTUS!
Sänt: 11:58 den 17/5
FRUCTUS!
Namn: edith södergran
Sänt: 14:39 den 17/5
den som ej bryter sin bräcka i vardagens mur
hon ej är värd att skåda solen
Sänt: 14:46 den 17/5
CUR MARGARITAS ANTE PORCOS IACTAS!
Namn: okunnig
Sänt: 15:03 den 17/5
hundra margaritas före fläsket, annars får ni akta er???
Namn: Joakim von Anka
Hemort: Ankeborg
Sänt: 00:18 den 18/5
a Var är min diamantring?
b Den är här med mig!
a Kom hit med den, jag vill ha den!
b Kom och hämta den !
a Varför ska jag hämta den, det är ju du som tog den?
b Håll käften!


Namn: claes fredelius
Hemort: sth
Sänt: 07:09 den 18/5
sth 18 maj 2000

Samerna har ockuperat Strömparterren denna vecka! Dom har gjort vad dom dyrt fått lära av kolonialmakten Sverige, som en gång ockuperade och konfiskerade Sapmi, sameland.
Styrkorna leds av Olof Johansson, samen från Jämtland som för en tid sedan togs av polisen som misstänkt för ett attentat mot starkströmsledningar i fjällmarkerna. Han släpptes i brist på bevis...
Igår onsdag deltog jag i samernas demonstration för att Sverige, i likhet med ex. Norge, Danmark, Nya Zeeland etc. ska ratisfiera ILO:s konvention 169 om ursprungsbefolkningarnas rätt att bruka den jord de har sedvanerätt till. För samerna gäller det renbetesmarker som är livnödvändiga för rennäringens och därmed samekulturens överlevnad.
På 1600-talet upptecknades de två första samiska jojkarna, och blev något av en världssensation i den internationella pressen. En av dem inleder min bok "Mälarhavets prinsessa"(1997):
"Kulnasatj, min lilla vaja! Det är tid för oss att fara,
ge oss av åt nordanskogen, skynda över stora myrar, färdas
till de fagras hem.
Håll mig ej längre, Kajgavare, far nu väl, du
Kälvejaure! Mycket rinner mig i hågen, när jag far på
Kajgas vik.
Ränn nu raskare, min vaja, så att vi dess förr må
hinna fram till den Sarak sände, ödet ämnade åt mig.
Ack, att snart jag såge henne, finge titta på min
älskling! Kulnasatj, min lilla vaja, ser du hennes ögon nu?"

En vaja är en renko
"Mälarhavets prinsessa" slutar med en demonstration för att Sverige ska ratisfiera ILO:s konvention 169...Det kändes därför rent magiskt att själv gå i en sådan demonstration med samer tre år efter boken utkomst.
Jag rear boken just nu för 25 riksdaler. Du kan beställa den på claes.fredelius@telia.com Hälsningar! Claes
Namn: Erwin All right
Hemort: here and there
Sänt: 08:07 den 18/5

I was born in 1930
I´m an amerikan astronaut
I was the first one in the moon
11.7.1969

Han är för vacker för att vara
en man
Homo Novus
Djävligt kvinligt för att vara
en man
Homo Sabiens
Är han över huvud taget
en man?
Homo Ludens
Satans fikus!!!

Namn: Edwin Aldrin
Hemort: skinnskatteberg
Sänt: 10:05 den 18/5
Edwin Aldrin är inte en psedonym. Edwin Aldrin är mer än så. Psedonymer intresserar mig inte.

Edwin Aldrin is a name that refers to an individual human being who can be anyone. The name is fixed, the people using it aren't. The purpose of many different people using the same name is to create a situation for which no one in particular is responsible and to practically examine western philosophical notions of identity, individuality, originality, value and truth.
Anyone can become Edwin Aldrin simply by adopting the name, but they are only Edwin Aldrin for the period in which they adopt the name. Edwin Aldrin was materialised, rather than born, as an open context in the summer of 1999. When one becomes Edwin Aldrin one's previous existence consists of the acts other people have undertaken using the name. When one becomes Edwin Aldrin one has non family, no parents, no birth. Edwin Aldrin was not born, s/he was materialised from social forces, constructed as a means of entering the shifting terrain that circumscribes the 'individual' and society.

Namn: helena
Hemort: världens by
Sänt: 12:28 den 18/5
hej
inte för det spelar nån roll, men var det sommarn -85 eller -99? båda uppgifterna förekommer.
bortsett från det, tack för ovanstående förklaring till aldringestalten (som väl litteraturhistoriker skulle kalla det), den är artistisk och sociologisk i ett, kort sagt lysande! / h

Namn: Geta
Hemsida: http://geta.cjb.net
Hemort: Brevid havet, jag ser det från balkongen
Sänt: 14:00 den 18/5
Mötet

Jag mötte för en kort stund hennes blick i folkhavet

Jag visste inte vem hon var och hon kände inte mig


Hon försökte gömma sej jag försökte visa mej
och någonstans på vägen krockade vi ändock i folkvimlet

Den förväntade reaktionen uteblev
Ingen av oss sade något, ingen av oss tittade den andre i ögonen, ingen sa förlåt

Speciellt inte jag.

Undrande fortsatte vi ut i livets labyrint, för att försöka
lösa dess frågor och gåtor.

Jag konstaterade kallt, att dom skulle inte lösas i samförstånd "MED JUST HENNE"

Varför lär jag aldrig få veta ????????????????????????




(Nyskriven dikt om vadå ???)


PS jag skrev den i BAKSÄTET på en bil. (ha.ha.)


Namn: Steffe
Hemort: Öbacka
Sänt: 14:12 den 18/5
En död suck buklandade på min axel,
den uppgivna kvinnans musarm värkte.
Med stressen från dagens alla telefonsamtal surrande i panngloben, utbrast hon:
-Älska mig,-Åtrå mig, -Beundra mig.
-Jag som gjort min plikt i femton år,
förbrukad kan jag nu kastas på den gnatande kärringberget.
Nyttjad, utnyttjad och bedragen av samhället höjer hon bägaren och suckar en gång till.
Namn: Eleonora Luthander
Hemort: Alvik, Bromma
Sänt: 15:02 den 18/5
BESTSELLER

Du är inte min
jag bara lånar dig
som en bok i biblioteket

Jag läser slumpmässigt
några sidor
då och då
sen lämnar jag dig
tillbacka på hyllan
med de andra böckerna

Jag bryr mig inte om
i vilken sälskap
du hamnar
ty jag bara lånar dig

Eleonora Luthander



Namn: Andreas
Sänt: 16:19 den 18/5
Hej Eleonora,

You can't judge a book by its cover. Gör du det?

Fin dikt, tycker jag. Fast jag tror inte jag skulle kunna hantera böcker (läs: människor) så. Det blir knepigt när man fäster sig vid dem. Men en bästsäljare kanske inte behöver väcka några känslor?
Namn: VENUSAUR(kalle)
Hemort: pokemon landet
Sänt: 18:26 den 18/5
jag är en lustig pokemon
jag har aldrig frågat nån:

varför är min rygg täckt
av en växt som jag kallar för fläkt

varför svarar aldrig någon som vet
och varför är min pappa så fet.
Namn: ASH(kalle)
Hemort: staden"PALETT"
Sänt: 18:32 den 18/5
jag har en jigglypuff
och en pappa som tror
att han är min mor
han ska köpa marsipan
till en gammal babian
sen får han en banan
som han går och tuggar
på om dan.
Namn: poliwrath(pikachus brorsa)
Hemort: pokemon landet
Sänt: 18:42 den 18/5
jag gör en surf
på en liten smurf
jag gräver ner en
diglett under en
piglett som jag
teleperterar till
en tupp.

och kan du inte simma
så ser du bara dimma
när jag har gjort en surf
på dig din lilla smurf
Namn: Pia Kocaharzem
Hemort: The world
Sänt: 00:15 den 19/5
Goodnight...time to call it a day
Sleep tight...dream your troubles away !
There´s a brand new day, on its way tomorrow!
Sänt: 02:36 den 19/5

Är det här något limerickhak eller vad?

Mainjack James som hela tiden längtar efter att få läsa något som BERÖR.
Namn: Edwin Aldrin
Hemort: skinnskatteberg
Sänt: 10:54 den 19/5

DET HÄNDER SAKER

men du får aldrig veta
vem jag blir
eller hur jag ska fullborda
ditt misslyckande
alla som har fallit
pekar mot migsträcker dom upp
sina händer några centimeter
överskuggan hittar dom henne
som själv inte vet, längre
och snön är hennes
och snön är hennes

Namn: Nafets Nossnahoj
Hemort: Brogatan
Sänt: 14:47 den 19/5
Idag, stress, och anarki
Igår, likgiltig fobi
Ville vänlig empati,
önskvärd romantiskt frieri.
I månskenets esprii.



Namn: KRDINAL MAGNUM
Hemort: Vatican
Sänt: 16:01 den 19/5
Börsnoteringar:
Edwin Aldrin har devalverat kraftigt. Han är inte hårdvaluta längre. Och den nya beundrarinnan... Rätt åt honom som har betett sig svinaktigt mot Miss Piggy. Den sist nämnda har bytt namn och är saligförklarad i sitt välsignade tillstånd.
HERI HODIE SEMPER

Sänt: 16:57 den 19/5

JAG ÄLSKAR!!!!
JAG ÄLSKAR!!!!
HONOM!!!!!
HAN SOM ÄR HAN, BARA HAN, ALLTID HAN
FINNS INGEN ANNAN SOM HAN
BARA HAN
OCH JAG
OCH HUDHAV OCH ANDETAG

Jane
Namn: Edwin Aldrin
Sänt: 17:15 den 19/5
edwin aldrin är edwin aldrin
och inget vad folk här tolkat dom till.
edwin är många många är edwin
har ju försökt förklara hela tiden men folk har ju för fan inte lyssnat!

Edwin Aldrin HAR ALDRIG VARIT EN PSEDONYM!
och det har ni pappskallar aldrig hajat, fast jag tjatat

se ovanstående texter för förklaring...
Namn: Geta (The one and only)
Hemsida: http://geta.cjb.net
Hemort: Varberg City
Sänt: 20:31 den 19/5





Först tänkte jag be om ursäkt för att Kalle 8 år, utnyttjar
datorns startsida och skriver dikter här i gästboken.
(SE pokemonrelaterade nödrim, 3 i rad.)

Men istället beslutade jag mig för att vara stolt över min avkomma som kanske ännu inte skriver världens bästa dikter, (men det gör ju inte hans fader heller)??

Jag har i alla fall tagit bort Poesigästbokren som startsida och hoppas att denna åtgärd räcker så länge.
Dock bliver ni ej av med Kalles ömma fader, jag lär dyka upp igen. Även om jag tycker att det är lite mycker EDWINALDRIN här på sidorna, det är liksom lite inflation eller va det heter med Edwinsar. Å ingen av dom är särskilt rolig ?!

132 kramz geta


Namn: Roger&Stefan
Hemsida: http://Vänligheten.com
Hemort: Umlanda
Sänt: 21:25 den 19/5
Så kom jag hit, ännu en gång.
Regnet värker ner,-Aj,Aj, vad det plaskar och skvalpar.
Nollan nolan, hittar en "shaken,not stirred" i rännstenen.
TAR MQ´¨ AV SKÄGGET OCH SÄTTER UPP HÅRET BLIR DET NÄSTAN MÄNSKLIGT. Ibland överträffar hunden mänskligheten.
Namn: rainman
Hemort: hos honom
Sänt: 21:52 den 19/5

Haile
en liten människa
från Etiopien
krigets offer
här
samma helvete
stack till NY
diskar där
som alla hans likar

ligger risigt till

Namn: KARDINAL OMNIPOTENTE
Hemort: det spelar ingen roll längre
Sänt: 13:28 den 20/5
Fuck you, Edwin Aldrin!
AMOR VIVCIT OMNIA!
Sänt: 13:30 den 20/5
AMOR VINCIT OMNIA!
Namn: mysjkin
Hemort: umeå
Sänt: 18:15 den 20/5


nej inte är du min du
jag bara lånar några rader
som stanna till helt nära
och blev synliga

nu lämnar jag tillbaka
till dit de kom ifrån

ibland är allting möjligt
och orden hittar hem
till dit de inte fanns
förut


mysjkin


Namn: Edwin Aldrin
Sänt: 19:22 den 20/5
VAd i helvete är det här?
Och vem fan är kardinalen?
Vem fan är du att behandla mig som skit?
EN Edwin ttog livet av sig, räcker inte det?
Nu när miss piggy äntligen håller käften och beter sig som folk börjar nästa idiot!
Va fan är det med folk på den här jävla sidan?!?
Kan ni inte bete er hyfsat bland folk?!?
jävlar.....
Namn: Pia Kocaharzem
Hemort: Världen
Sänt: 20:14 den 20/5
Håller med om att denna gästbok har vattnats ur en del, men ge inte upp, det är det värsta man kan göra.! Det är väl ingenting att skämmas över att den fyller en funktion?!
Vi vill väl alla uttrycka oss tillsammans!
Det kan vara svårt , att överse med vissa kommentarer, men
vi måste leva vidare..och får inte vara FÖR beroende av vad andra säger.Det betyder nämligen , att de har makten över oss och då...kan man bli handlingsförlamad!.Det vill vi ju inte! Eller hur?
Tack Andreas och Elionora , för att ni besökte Marke, Lenas och min utställning i Huddinge! Gula Villan är ju lite
mytomspunnen, men i morgon är det sista dagen och jag kommer inte att vara där...
Det är ändå underbart att känna , att kärleken...vad den
vara månde ,är viktigare än annat..det är en gåva!

Slutar med en dikt


Ditt ögas skönhet

ligger gömt
i dig

Din kind
som bergen
långt i fjärran
land

Din mun
är min
och formad
av en hand

en lycklig dag
då fjärilarna lekte

långt på en
annan strand
i fjärran land

Och någon
bad en bön
och någon
vallat getter
uti skogen...


Namn: Edwin Alltid
Hemort: String
Sänt: 03:32 den 21/5
Hi hi hi, det är så kul...
att folk engagerar sig så mycket...
inte kul att folk inte kan vara vänliga.
Jag skall försöka hålla mig i skinnet, konstigt uttryck förresten.
Ha en underbar dag, vecka

someone watching you!
Namn: claes fredelius
Hemort: södra station
Sänt: 07:38 den 21/5
sth 21 maj 2000

Synd Pia, jag hade velat komma till dig och Marke - Fullersta är ett vattenhål, som Bio Tellus. Såna ställen där man känner sig hemma fast man är borta...
Men jag orkade bara inte. HADE VARIT PÅ BONNIERS MED ETT MANUS - MIN EPOKGÖANDE SAMLING "KÄRLEK I TJUGOFÖRSTA SEKLET"

Ni vet, jag gav ut tre romaner på Bonniers på 60-talet. Den senaste hette "Det är rätt att göra uppror" och kom 1970. Min förläggare då, den legendariske Åke Runnqvist som nu är död sen några år, tyckte jag skulle stryka ner de mest agitatoriska partierna. Men jag framhärdade.
Sen hade vi en tidning då, UTTRYCK. Det var Bonniers försök att leda in den då politiska ungdomen på mer litterära spår - för att säkra återväxten alltså. Redaktör blev Marina Stenius Aschan, som tidigare jobbat med studentkårens Gaudeamus, och gjort den helröd 1967-68.
Marina var med i Vänsterns ungdomsförbund, VPK:s dåvarande ungdomsförbund, och hon tog kontakt med mig och Peter Lamming för att göra - en helt igenom alitterär litterär tidskrift. Allt för att lura Bonniers. Vi skrev bara om Maos Kina, olika befrielseorganisationer, hur man skulle tillverka molotovcoctails, Ché Guevara osv.
Efter varje nummmer hade vi kritikmöten med Åke. Hela vänstern var där och öste på - så Åke tröttnade efter ett tag.
Bonniers ville naturligtvis bli av med Marina, men det skulle se illa ut att bara focka henne. Så det tog ett år - sen dog Marina i leukemi och tidningen upphörde.
Den försvann därmed ur den officiella historien: Nina Burton som skrivit en historik över efterkrigstidens unglitterära tidskrifter, "Den hundrade poeten"(Fibs lyrikklubb) nämner den inte, antagligen för att hon inte fått några uppgifter från Bonniers.
Det hela liknar Sovje på Stalins tid, där man ex. retuscherade bort bilden av Majakovskijs stora kärlek Lili Brik på bilder av de två. Man rensar historien från misshagligt stoff.
SÅDAN ÄR KAPITALISMEN!
nU SKA JAG I ALLA FALL FÖRSÖKA TVINGA mAGNUS BERGH PÅ BONNIERS ATT TA STÄLLNING TILL MIN BOK! Hälsn. Claes
Namn: Pia Kocaharzem
Hemort: världen
Sänt: 08:24 den 21/5
Hej Claes!
Det är en lång historia du har! Appropå Bonniers, skickar
jag ibland manus till dem och får alltid svar efter att
de läst igenom och tagit ställning.Det är en Maria Montner som kollar mitt senaste manus. Jag tycker bara att det är en kul grej och varför ska inte jag från Skärholmen få
möjlihget att publiceras där, frågar jag mig.Jag har fått svar som, tyvärr kan vi inte publicera denna gång...och det har gjort att jag fortsatt att skicka till dem.Varför jag inte skickat till andra förlag, är för att jag inte haft
lust.Däremot, har jag blivit förfrågad av en förläggare
om jag vill publicera en bok , vilket kommer att bli...så småningom.
Men jag håller med dig om att denna kapitalism, som håller på att växa oss över huvudet, är för jävlig!
Hälsningar Pia
Namn: Johan Jävla Nordgren
Hemort: stockholm
Sänt: 11:49 den 21/5
Jag förstår inte besattheten att få bli utgiven på Bonniers
det finns ju andra bra mycket bättre förlag. Bonniers är inget annat än en hoper företag som bara vill tjäna stålar. något annat intresse har dom inte. Bara kolla in vad dom ger ut! Varför dett aeveiga tjat om att få bli utgiven på det mest kapitalistiska av alla förlag i hela landet? speciellt från folk som tjatar om elitkommunism.(kanske för att kapitalismen och maoismen egentligen är samma sak, bara skillnad i vem som har makten/stålarna)

Jag vill ha en förklaring till Bonniersfixeringen. För mig är Bonniers helt ointressant. Just därför gick jag in i Serum (www.serum.nu) för att själv göra något åt den taskiga utgivningen av litteratur här i landet. Istället för att sitta och gnälla. Och för att pröva ett helt nytt sätt att ge ut litteratur. För att hitta en ny publik och försöka hitta en ny litteratur, ett eveighetsprojekt jag vet men man måste för fan ha ambitioner annars vore inte ett förlag nån bra idé...

SIT I BONNIERS OCH ANDRA STORKAPITALISTER! Det finns bättre och hungrigare förlag (inte bara mitt eget) Ink. Bakhåll, Vertigo, Lejd och många andra

Men det kanske inte är litteratur intresse som står bakom Bonniersfixeringen...
Namn: rainman
Hemsida: http://på din sida
Hemort: 7 §
Sänt: 12:40 den 21/5

Stockholm den 12 juni 1996

Hej!
Det har varit intressant att läsa ditt manuskript, men tyvärr tror vi inte på en utgivning och sänder därför tillbaka det till dig.

Med hälsningar från

Magnus Bergh/AB
Namn: Pia Kocaharzem
Hemort: Världen
Sänt: 13:53 den 21/5
Jag är van vid , att du Johan är arg på det mesta...
Jag håller med dig, att det ser ut som en Bonniersfixering, men för min del , är det inte det...det är eller blev bara av bekvämlighet och nyfikenhet...men mitt intresse för det jag skriver..är inte mindre för det! Tror du verkligen på det själv??Tror du att du är den ende , som brinner för att skriva..och några till (en elit,till vilken inte jag räknas, har jag förstått)Jag står på egna ben och tänker inte fråga någon vad som passar eller inte!Trägen vinner, som det brukar heta..det är en process att bli utgiven
och en overklighet, eftersom allting är overkligt.
Jag vill gärna anmäla mig till ditt förlag för att bli utgiven.Jag har många diktsamlingar, som du aldrig hört.
Så hör bara av dig ! Jag väntar! Pia
Namn: István
Sänt: 18:32 den 21/5

Apropå refuseringar och Bonniers.
Här är en text ur Slamtologin,
författad av Magnus Skånberg


"Kära Bonniers!

Tack för ert refuseringsbrev. Det präglades
av känslighet och bar på en stor potential.
För närvarande har jag dessvärre ingen
möjlighet att publicera det, men jag vill
ändå varmt uppmana er att försöka igen.


Namn: Joakim von Anka
Hemort: Ankeborg
Sänt: 19:14 den 21/5
Varför vill man överhuvudtaget bli publicerad på Bonniers!?
när man kan leva i Ankeborg!?
Namn: Erwin All right
Hemort: Taskland
Sänt: 20:25 den 21/5

Hej,

tack för att vi fått läsa ditt manus. Till att börja med vill vi be om ursäkt för att vi dröjt så oförsvarligt länge med att svara. Vi är överbelastade på grund av små resurser och ligger efter med all manushantering.
Ditt manus har flera kvaliteter. Sättet att ställa två språk mot varandra frilägger skoningslöst sublektets utsatthet, men visar också klassamhället i blixtbelysning. Paradoxalt nog framträder jagets utsatthet starkast i de distanserade och klåfingrigt maktfullkomliga prosatexterna. Osv...osv...
Trotts att det är en gripande läsning känns samlingen inte färdig. Vi tackar alltså nej denna gång och återsänder manus.

Med vänliga hälsningar: Camilla Hammarström/Lejd
Namn: Joakim von Anka
Hemort: Ankeborg
Sänt: 21:19 den 21/5
Varför väntar man sig att man ska bli publicerad på Bonniers, ...det är väl inte så självklart??!!
Namn: helena
Sänt: 14:09 den 22/5
a/ man publiceras på ett stort förlag, får pengar
b/ man publiceras på litet förlag, får knappast någonting
c/ man publicerar på litet förlag, betalar hälften
d/ man publicerar sig själv, betalar massor av pengar, gör hela jobbet, får papperssår i fingrarna
jag må vara både krass och lat, men jag tycker a/ verkar roligare än d/.
Namn: Eleonora Luthander
Hemort: Skellefteå, kanske
Sänt: 14:49 den 22/5

"Ord & visor förlag", gott folk, www.ordvisor.com.

Vänligen,
Eleonora Luthander
Namn: Andreas
Sänt: 16:24 den 22/5
Även Bruno K. Öijer skickade till Bonniers i början, även om det var hans kompis Eric F. som fick ge ut hans första bok, på Poesiförlaget.

Stipendiet Bruno slängde ut var från Bonniers. Nu ligger han på Bonniers i alla fall till slut, iom att hans förlag Wahlström & Widstrand har blivit uppköpt av B.

Själv skickar jag inte till Bonniers eller Norstedts längre, men det beror mest på att jag tror att de inte läser mina manus längre. Jag har skickat så pass många halvbra eller kanske snarare halvtaskiga saker till dem genom åren, så jag tror inte de orkar bry sig om mig längre. Tyvärr. De föredrar nog unga genier i högst 25-årsåldern, men jag började skriva bra (åtminstone bättre) först vid 36 års ålder. Jag tycker inte om alternativ d) något vidare, men det har börjat luta åt det. Lejd? Bakhåll? Vertigo? Ja, helt okej, men tro inte att de är så lättflirtade de heller. De driver varsin utpräglade litterära linje tycker jag. Lejd är de refuserade åttiotalisternas eget förlag.
Namn: Andreas
Sänt: 16:26 den 22/5
Syftade förstås på det berömda tillfället när Bruno slängde ut sitt stipendium i tunnelbanan. Det var visst 4.000 kronor men i mytbildningen efteråt har det nu stigit till 10.000.
Namn: Johan Nordgren
Sänt: 20:15 den 22/5
stipendiet var på 10 000,Bruno kastade ut 4000 resten glömdes i en telefonkiosk nånstans i huvudstan och BKÖ blev inte så glad över detta...
Namn: Johan Nordgren
Hemsida: http://www.serum.se
Hemort: Stockholm
Sänt: 20:32 den 22/5
Alla får välja förlag att vilja bli publicerad på, men det är såhär att storförlagen mer är företag och har som sådant först och främst intresse av att gå mrd vinst, så litteratur intresset är inte det drivande bakom dom. Min åsikt är denna att jag hellre blir utgiven på ett förlag som vill ge ut bra litteratur. Hellre ett litet förlag som brinner för sin sak och vill försöka göra något än ett stort rikt och stillastående.

Va fan tror ni jag valde att låta mig ges ut på Serum för?
För att ingen annan ville? nä ni, ett nytt sätt att sprida kvalitets litteratur och attvia detta nya sätt även försöka finna en ny publik!
Att Serum sen passar Poetry Slam alldeles utmärkt gör inte saken sämre även Slam poesi för npublik på nytt sätt...

(detta kan tolkas som ren marknadsföringmen det var inte meningen tänkte bara förklara hur jag tänker...)

thats all folks..
Namn: Pia Kocaharzem
Hemort: Världen
Sänt: 23:34 den 22/5
Jag är mycket smickrad , över att ha blivit tillfrågad
om jag vill bli publicerad på ett mindre förlag..och kommer just därifrån i kväll, efter en intressant kväll, då vi läst poesi, talat om andra poeter och o